Hoe werkt een zelfbruiner en waarom "pakt" deze niet altijd?

Er zit een chemisch luchtje aan en het kleurt niet meteen. Wat is het proces?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Antwoorden (2)

De zelfbruiner bevat een stofje dat ook in de bast van walnoten zit... Als je walnoten uit de groene bast haalt, dan krijg je hetzelfde effect als die zelfbruiners... En soms is een huid net minder gevoelig voor bruining volgens dit proces dan andere...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste zelfbruiners bevatten de stof dihydroxyaceton (DHA), een synthetische suiker die zich aan de eiwitten in de buitenste huidlaag (hoornlaag) hecht. Door een proces van oxidatie wordt een verkleuring van de huid veroorzaakt zonder dat er sprake is van huidverdikking of productie van melanine (het pigment dat de huid haar kleur bezorgt). De werking begint na het aanbrengen en is na ongeveer zes uur uitgewerkt. De kleur houdt drie tot vijf dagen. Na 30 dagen is de kleur volledig verdwenen. DHA is niet schadelijk voor de huid. Er zijn wel enkele gevallen van contactallergie beschreven, maar dit is uiterst zeldzaam.

Dat het niet altijd "pakt" kan als oorzaak hebben dat de huid te vet is door bijv. bodylotion. Ga dus eerst douchen en gebruik een scrubcreme.