omdat ie pijn doet, en veel geld kost.

Toegevoegd na 11 minuten:
en als er geboord moet worden, dan is dat onomkeerbaar.
dan komt er ook wel eens de angst: kan die kies nog gered worden, of is er nu niks meer mogelijk?
tegenwoordig kunnen ze veel en heel lang is er nog van alles te redden, dat maakt de angst wel iets kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

IK zelf ben er niet bang voor de tandarts
maar heel wat mensen hebben een negative ervaring met de tandarts.
vroeger ging het bij de tandarts wat ander aan toe dan nu
nu legt een tandarts uit wat hij of zij gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak omdat ze in hun jeugd een onaangename ervaring hebben gehad met de tandarts
en wat denk je van hetgeen er gezegd wordt als je naar de tandarts moet door anderen
ze kunnen je ook schrik aanpraten hoor net zoals je sommige ziek kunt praten door te zeggen dat ze er pips uitzien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn bang voor pijn en het onbekende. Het gevoel van het frunniken inje mond is niet prettig. En dan kan het frunniken ook nog pijn doen.

Ik ben het meest bang voor de controle, dan weet ik niet of er wat mis is.. en mijn tandarts kijkt in mijn mond, ondertussen 'mm..?..mm" mompelend.. dáár word ik dus zenuwachtig van.
Wanneer ik wéét dat ik naar de tandarts moet om een gaatje te laten vullen ben ik al minder bang, wel een beetje voor de pijn maar niet voor het onbekende.

Volgens mij hebben meer mensen dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ja, ik. +
Het kan te maken hebben met een vervelende ervaring. Soms worden kinderen bang voor de tandarts omdat een van de ouders bang is. Het kind wordt dus eigenlijk 'aangestoken' met de angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben eens op zondag naar een tandarts geweest met heel
erge kiespijn, om de kies te laten trekken.
Het eerste wat hij vroeg was, of ik wel voldoende geld
bij mij had, en nadat ik verdoofd was en plaats wou nemen
in de wachtkamer, ging de zoemer al af, en de kies is eruitgetrokken zonder dat de verdoving werkte.
Daarom ben ik bang om naar de tandarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gaf je niet aan dat de verdoving nog niet werkte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook gezegd, maar dat was onzin volgens de
tandarts.
Immiddels een andere tandarts, die wat geduldiger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig idd! Wat een * pieeep* die andere tandarts!
veel oudere mensen hebben een trauma opgelopen door de schooltandarts, die vaak niet zachtzinnig te werk ging.
bovendien lig je heel hulpeloos en kwetsbaar met je mond open, je kan niet eens wat zeggen.
voeg daarbij het snerpende geluid van de boor, en het horrorplaatje is compleet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt een jeugd trauma die schooltandarts........
pijnlijke boren en geen verdoving....brrrrr :)
+1
Pure angst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee komt dit puur doordat je de controle niet hebt over de situatie. Je krijgt te maken met stress, vanwege de pijn die je ondergaat en niet weet hoeveel pijn er nog komt. Dat maakt dat je eigenlijk het liefst zo snel mogelijk uit die stoel wil, maar dat gaat dus niet. Herinneringen aan de pijn van vorige behandelingen kan de stress natuurlijk nog extra versterken.

Als je precies weet hoe lang het gaat duren en hoeveel pijn er bij komt kijken, kan het al veel minder erg zijn. En kun je je er makkelijk bij neerleggen. Afleiding door het lezen van Loesje uitspraken op het plafond helpt vaak ook, zoals bij mijn huidige tandartspraktijk.

Verder snap ik nog steeds niet dat je als je in wachtkamer zit, dat je dan zoveel moet horen van wat de behandelde patient dan aan het ondergaan is. Daar krijg je het effect dat je dan denkt dat je jou ook zo zal vergaan. Het opvoeren van de angst dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet de controle over de situatie! +++ opmerking !
Best veel mensen hebben deze angst meegekregen door verhalen van oa. hun ouders.
Vroeger waren behandelingen veel pijnlijker, vooral het boren van gaatjes, wat helaas vaak nodig was, een crime.
Er waren nog geen watergekoelde boren, het is vooral de ontstane warmte die de pijn bij het boren veroorzaakt en de eventuele verdovingen waren minder vefijnd dan nu.
Ook waren er de 4 jarige en de 6 jarige opleidingen, welke eerste meer praktisch gericht was , de 6 jarige opleiding was breder en dieper.
Tegenwoordig leren tandartsen vooral goed zo pijnloos mogelijk te behandelen, daardoor en door de veel betere apparatuur is een bezoek aan de tandarts helemaal geen ramp meer.
Je kunt nu heel goed met de tandarts afspreken dat hij/zij even stopt als je je hand opsteekt en zo heb je invloed op de behandeling en lig je niet maar machteloos af te wachten wat er komen gaat.
Veel oudere mensen met een kunstgebit hebben deze ontwikkelingen niet goed meegekregen en vertellen dan soms verhalen waar je niet blij van wordt.
Toegegeven, een wortelkanaalbehandeling is vervelend.
Gaatjes kun je goeddeels voorkomen en als er geboord moet worden kun je overleggen of verdoving nodig is.
Die verdoving wordt met een ragdun naaldje uitgevoerd, het is dan ook meer dat je voelt dat er verdovingsmiddel gespoten wordt dan dat de prik zelf zeer doet.
Het boren zelf voel je dan niet meer.
Onverdoofd is het met de hand opsteken als eigen pijnregeling echter bij kleine gaatjes ook prima zonder verdoving te doen.
Veel angstige mensen lopen rond met achterstallig onderhoud.
Als je daar snel mee doorpakt, kan het zijn dat het met wat gaatjes vullen klaar is, wat goed te doen is.
Laar je je door je angst weerhouden naar de tandarts te gaan , dan is het een kwestie van tijd dat er een kies erg zeer gaat doen.
Dan ga je GRAAG naar de tandarts, zo zeer doet dat dan.
Laat het zover niet komen en maak een afspraak.
Leg aan de tandarts uit dat je erg bang bent, deze houdt daar rekening mee en achteraf ben je dan erg blij dat je doorgepakt hebt.
De broodje-aapverhalen over de tandarts geloof je dan niet meer.