Waarom zeggen mensen vaak dat hun haar niet zit?

Ik hoor het regelmatig van mijn vriendin: "Mijn haar zit niet vandaag hoor, let er niet op." Ik zie er echter niets verkeerds in. Het zit anders en helemaal niet zo verkeerd als dat ze denkt.

Ook merk ik dit bij anderen, vooral dames. Vaak hoor ik dat het haar niet zit, terwijl het vanuit mijn opzicht echt niet verkeerd zit.

Is het zo dat iedereen een bepaald plaatje in zijn of haar hoofd heeft waarop 'staat' hoe hun haar moet zitten? Dus een bepaald haardracht model in het hoofd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor antwoord verwacht je?
als iemand dat zegt vind die gene dat zn haar niet goed zit om een bepaalde reden, die niet altijd bij iedereen hetzelfde is.

Antwoorden (10)

Volgens hun eigen gevoel moet dat haar dan een beetje anders. Inderdaad zeggen veel mensen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens een slechte haardag. Het valt niemand op, maar ik voel me dan de hele dag "slechthaarderig"
Hoe zit dat? Geen idee, het plaatje in je hoofd denk ik inderdaad, en die paar haren die gezellig een eigen leven leiden kunnen je dag flink verpesten.

Mannen hebben dit overigens ook. Tenminste de mijne wel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het waarom, dát wil ik weten! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waarom is waarschijnlijk: Ik voel me onzeker en ik wil van een ander horen dat ik er goed uitzie.
Ik heb het nog nooit een man horen zeggen..

Ik denk dat er onzekerheid achter zit.
De meeste mensen, vrouwen in dit geval, willen er zo goed mogelijk uit zien, en het haar is daar een belangrijk onderdeel van.
Als je haar niet zit zoals jij het wil, zit het naar je eigen gevoel al snel niet goed. Ze denken dat anderen dat ook vinden, en verontschuldigen zich dan alvast voor het feit dat ze er niet zo goed uit zien als anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het eigenlijk vooral van mannen! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bepaalde kringen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet eens.. Gewoon ijdeltuiten!
Vaak roep ik ook zoiets omdat ik dan heel graag wil dat mijn verkering zegt dat het "heus wel heel erg leuk zit", zodat ik mijn complimentje voor die dag weer binnen heb... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen dekken zich dan alvast in, voor het geval anderen hun haar echt niet goed vinden zitten. Het is namelijk minder erg als je haar niet goed zit, en je weet dat zelf ook wel. Als je haar een puinhoop is, en je hebt het zelf niet in de gaten, dan is dat natuurlijk helemaal een schande ;-)

Om precies dezelfde reden, zeggen mensen tegen de visite: "let niet op de rommel!", terwijl hun kamer er piekfijn uitziet. Je dekt je dan in, voor het geval de visite zal vinden dat je kamer wel iets schoner en netter kan.

En als je iemand een prachtig kadootje geeft, zeg je: "ach, het is maar een kleinigheidje". Je gaat dan geheel vrijuit, als de ontvanger je kadootje maar niks vindt. Je had er immers al voor gewaarschuwd. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ervaren dat dat soort mensen juist willen horen dat jij dan zegt'''Het zit hartstikke mooi'' Misschien helpt het er een keer op te antwoordden als;; Wat zit er dan slecht aan?''. Nou succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of zeggen: Ja nu je het zegt! Het zit vandaag inderdaad niet!
Je vormt inderdaad een plaatje in je hoofd hoe je het wil. Bij mensen die dit belangrijk vinden, kan dit beeld behoorlijk gedetailleerd zijn.
Verder zie je je eigen spiegelbeeld, dat ziet er toch altijd anders uit dan hoe een ander jou ziet. Wat die ziet, is meer zoals op foto's. Wat jij er slecht/goed uit vindt zien aan je haar, ziet een ander dus waarschijnlijk helemaal niet.
En ja, vissen naar complimentjes en je onzekerheid verbergen, dat zal er ook mee te maken hebben.
Voor jezelf is het 't leukst om te zeggen "nee hoor, het zit juist leuk (of: prima)" De ander blij, jij blij want het onderwerp is weer over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die het zegt vind eigenlijk zelf dat het niet goed zit en dat projecteren ze op diegene die ze zien. Dat geldt voor alles wat mensen niet mooi vinden aan zichzelf en denken dat anderen dat ook vinden, voordat de anderen er iets van kunnen zeggen zeggen ze het zelf; dat doet misschien minder pijn.
13 jaar geleden
Dan willen ze een compliment
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een aardig vast patroon in mijn hoofd hoe ik mijn haar wil. Zit het doordeweeks niet helemaal fantastisch denk ik, Maakt niet zoveel uit als het zaterdag op me date maar goed zit. Is dat niet het geval op die zaterdag bijvoorbeeld. Dan zit ik veel minder lekker in mijn vel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensen willen heus geen compliment als ze zegge dat hun haar slecht zit. Mensen zijn gefrustreerd en kunnen het niet voor zichzelf houden