ik heb bultjes op mijn arm wat nu??

ik heb bultjes op mijn arm.
hoe zorg ik dat het weg gaat?
want ik schaam me ervoor als het zomer is, dan wil ik met een kort t-shirt lopen, maar dan denk ik dat mensen me dan raar aan kijken vanwege mijn bultjes!!
help!!!wat moet ik doen!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1K

Het beste antwoord

Keratosis pilaris (keratosis - verhoorning, pilaris - van de haren), in de volksmond wel anservel (anser = gans) is een onschuldig cosmetisch verschijnsel waarbij de huid ter plaatse van de haarzakjes iets dikker wordt en soms wat rood zodat zich een zekere ruwheid ontwikkelt die wel iets aan kippenvel doet denken. Een voorkeurslokalisatie is de huid op de achterzijde van de bovenarmen.

Wie krijgt het?
Geschat wordt dat ca. 25% van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate keratosis pilaris heeft. Het komt dus zoveel voor dat men zich kan afvragen of het wel een echte afwijking betreft. Opvallend is wel dat vooral mensen met een atopische constitutie (dat wil zeggen dat ze gevoelig zijn voor ontwikkelen van eczeem en astmatische klachten) relatief vaak keratosis pilaris hebben. Anservel ontstaat meestal al op de kinderleeftijd en blijft doorgaans stabiel aanwezig. 'Genezing' treedt vrijwel nooit op. Verergering in de loop van de jaren wordt nog wel eens waargenomen.

Oorzaak
De oorzaak is een verstoorde uitrijping van de hoorncellen van de haarzakjes. De achterliggende oorzaak hiervan is onbekend, maar waarschijnlijk genetisch. De ziekte ontstaat meestal op jonge leeftijd en komt bij jongens zowel als meisjes voor. Soms gaat het gepaard met wat jeuk of irritatie. Bij mensen met atopie komt het wat vaker voor. De ziekte is overigens bijzonder frequent: sommigen schatten dat het bij 50% van de bevolking in meer of mindere mate voorkomt.

Verschijnselen
Keratosis pilaris kenmerkt zich door kleine rode papeltjes (bobbeltjes) die precies bij de haarzakjes liggen. Vaak blijkt het haartje niet goed uit te groeien. De plekken voelen vaak ruw of zelfs rasperig aan. Meestal geeft keratosis pilaris geen klachten, maar soms kunnen bacteriën zich nestelen in de slecht uitgegroeide haarzakjes, waardoor kleine plaatselijke infecties en ontstekingen ontstaan, die resulteren in puistjes.

Behandeling
Behandeling is voor de gezondheid niet nodig als er geen klachten zijn. Eventueel kan er met een hoornlaagoplossende zalf worden gesmeerd, bijvoorbeeld ureum- of salicylzuurzalf. Het resultaat hiervan is dan een zachtere huid.

Prognose
De aandoening zal in het algemeen levenslang blijven bestaan.

De aandoening moet niet worden verward met keratosis follicularis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dermatoloog vertelde dat ook veel mensen met allergie(ën) dit op hun bovenarmen hebben.

Andere antwoorden (6)

Naar je huisarts gaan wat je ongetwijfeld al gedaan hebt. En, wat zei de huisarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige zinvolle antwoord.
Goed scrubben tijdens douchen dat helpt soms ook meestal krijg je bultjes(dielijken op puistjes) doordat er viesigheid op zit net zoals op je gesicht. Als je het scrubt gaat dat meestal ook weg(dode huidcellen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scrubben kan averechts werken - hierdoor kan het juist verspreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan ook. Maar ik had het zelf ook en toen heb ik het gescrubt met een body scrubgel van dove. En het werkte ook. Ik had geen bultjes meer na een tijdje. Dus ik denk maar net dat het eraan ligt wat voor bultjes het zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scrubben doe je om dode huidcellen te verwijderen en niet om bultjes 'weg te werken' -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dode huidcellen kunnen zorgen voor puistjes en bultjes.. :)
Ik denk dat een doorverwijzing naar een dermatoloog nuttig zal zijn voor jou. Vraag het aan je dokter. De dermatoloog kan zo zien welke bultjes het zijn en mischien zijn ze snel weg met wat zalf. Kan nog mooi, voor de zomer!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke avond goed insmeren, met sudocreme
voor je het weet is het over ,ik heb hetzelfde gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had ik ook in de zomer! k moest me helaas ook heelerg voor schamen =(
maar volgens mij ging ik het insmeren met muggenbult creme.Toen ging het meteen weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er natuurlijk vanaf welke bultjes je hebt... in ieder geval niet scrubben wordt enkel erger. Hydrateren is de boodschap zelfs als je vindt dat je geen droge armen hebt.