De datum van mijn horloge moet ik elke maand bijstellen. Is dit normaal?

Ik heb een Guess Collection horloge (Quartz) waar ik de datum op kan zien. Nu komt het wel eens voor dat de datum 1 dag achter loopt. Komt dit omdat ik het elke maand moet bijstellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
9.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn nogal eindeloos veel horloges van dat merk. Weet je het precieze type ? Dan kun je makkelijker opzoeken of het klopt of niet.
ronaldP
8 jaar geleden
Sommige horloges hebben een datum-schijfje dat uit 2 dagreeksen bestaat; 1 van 30 en 1 van 31 dagen. Dit scheelt een stuk. ligt eraan welke uitvoering jij hebt.

Het beste antwoord

Omdat de maand niet wordt weergegeven weet hij niet welke maand het is. Standaard is dan de maximale 31 dagen, die moet je dan aan het eind van 5 maanden (februari, april, juni, september en november) bijstellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dus het komt erop neer dat ik mijn horloge na die maanden moet bijstellen omdat mijn horloge elke maand tot de 31ste loopt? Het is niet zo dat het horloge ene maand tot de 30ste loopt en de volgende maand tot de 31ste? Standaard tot 31ste?
Bordensteker
8 jaar geleden
Ja. Aan het einde van de maanden met minder dan 31 dagen moet je het met de hand bijstellen. Vroeger moest je om dit soort dingen vaker zelf denken dan nu. Het is voor de moderne mens niet meer vanzelfsprekend om de lengte van de maanden te moeten onthouden. De meeste systemen doen dat automatisch al voor je. Maar jouw klassieke horloge houdt de herinnering aan vroeger in ere met het soort datumaanduiding dat ‘ouderwets’ geheel onafhankelijk van de maand elke keer domweg tot 31 telt. Het is een schijfje met 31 getalletjes erop, meer niet. Je horloge wéét de maand helemaal niet. De maand wordt ook niet aangegeven (anders had je wel vermeld dat die ook niet klopte). Er bestaat een klassiek ezelsbruggetje waarmee je de lengte van de maanden niet echt hoeft te onthouden. Je kunt met https://nl.wikipedia.org/wiki/Maand#Ezelsbruggetje namelijk altijd en overal het juiste aantal dagen van de lopende maand vinden; de knokkels van je handen vormen hiervoor als het ware een soort telraam! Alleen het aantal dagen van februari (normaal 28, maar in een schrikkeljaar 29) moet je wél onthouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hahaha, zo doe ik het nog steeds ;-)
Of, als ik meer tijd heb, met het oude riedeltje : "Dertig dagen heeft september,
april, juni en november
Februari heeft er 28 alleen
en de overige dertig-en-één". Ooit er in gestampt, vergeet ik nooit meer.

Andere antwoorden (3)

Als jouw horloge altijd tot 31 dagen doorloopt klopt dit, niet elke maand heeft namelijk 31 dagen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar van een merk horloge mag je toch verwachten dat het bij de tijd is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar je hebt maanden dat de maand bijv 28 of 29 dagen heeft. Of je hebt twee maanden achter elkaar dat de maand tot 31ste gaat. Hoe moet het horloge weten in welke maand die zit? Ik weet eerlijk gezegd niet of die elke maand tot de 31ste loopt. Dit is de tweede keer dat ik hem moet bijstellen
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je op je horloge ook de maand kan zien zou hij dit niet moeten doen. Als hij alleen dag aangeeft, is dit denk ik normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het blijft een mechanisch klokje van 31 dagen ; duur merk of geen duur merk. Ik vergeet het ook altijd ; heb het inmiddels nog steeds 18 oktober ;-)
Ieder horloge met analoge datumaanduiding moet je aanpassen als een maand niet 31 dagen, het horloge 'weet' niet welke maand het is en draait gewoon een rondje van 31 dagen.

Ik heb een vrij duur horloge en ook dat moet ik aanpassen als de maand minder dan 31 dagen heeft.
8 jaar geleden
Bij een analoge horloge is dat perfect normaal. Aangezien het tot 31 kan lopen, maar niet iedere maand heeft 31 dagen. Je moet dan in bepaalde maanden even doordraaien. De duurdere horloges hebben wel afwisselt 31/30 dagen op de teller staan.