Wat is vet haar?

Van vet haar is bekend dat:

het vaak slap en futloos is vanwege het hoge gewicht van het vet,
het plakkerig kan zijn,
het weinig volume heeft, het zit plat op de hoofdhuid,
het moeilijk in model te brengen is,
het ook na het wassen weer snel vet wordt,
het onaangenaam kan ruiken,
het vaker wordt aangetroffen bij jongeren in de puberteit. Dit heeft hormonale en genetische oorzaken.

2. Hoe ontstaat vet haar?

Het talgvet (sebum) wordt aangemaakt door de talgkliertjes. Dit vet komt terecht in het haarzakje waar het langs de haar naar de hoofdhuid gaat. Op de hoofdhuid vermengt dit vet zich met aanwezige stoffen op de hoofdhuid, zoals transpiratievocht (zie figuur ).
Door deze vermenging van talgvetten en hoofdhuidvetten kan een onaangename geur ontstaan. Door het haar te kammen, te borstelen of er met de vingers doorheen te strijken, worden die vetten over het gehele haar verspreid.
Het talgvet kan zich dus op drie plaatsten bevinden, namelijk in het haarzakje, op de hoofdhuid en op het haar.

Na het wassen van het haar duurt het gemiddeld 2 tot 3 dagen voordat de hoofdhuid weer de oorspronkelijke hoeveelheid vet bevat.

3. Wat is er te doen aan vet haar?

De hoeveelheid talgvet dat in het haarzakje vrijkomt, wordt niet beïnvloed door zaken als haarstijl, dieet, het soort shampoo of de wasfrequentie, wel door zaken als warmte, (te) heet föhnen, saunabezoek, etc. Dit geldt eveneens voor het uitscheiden van het talgvet over de hoofdhuid.
Het veelvuldig kammen, borstelen en met de handen door het haar strijken zorgt er juist voor dat het vet van de hoofdhuid over het haar wordt verdeeld. Bij vet haar is het aan te raden ditzo min mogelijk te doen.

U kunt vet haar net zo vaak wassen als u wenst, maar probeer de hoofdhuid te ontzien. Gebruik voor het wassen bij voorkeur shampoos en conditioners “voor vet haar”. Deze bevatten meestal een hoger gehalte aan reinigingsmiddelen en een lager gehalte aan conditioners. Dit is bij vet haar van belang omdat een te hoog gehalte aan conditioners een ‘vettig’ gevoel kan geven aan het haar.

http://www.praktijkonderwijs.com/~ehl/zoekopdrachten/haarverzorging/vethaar.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je haar word sneller vet als je er telkens met je handen door heen gaat, het word ook sneller vet als je iedere dag je haar wast. Velen zeggen dan ook dat het niet goed is om iedere dag je haar te wassen!( ik zelf doe dat wel ,omdat mijn haar ook erg snel vet wordt en nu ik het iedere dag was wordt het minder snel vet en het is vol en gezond van kleur!) Nog een oorzaak van vet haar kan zijn dat je er bijvoorbeeld moes, haarlak en andere vettige haarproduchten in doet. mijn tip verder zou zijn verzorg je haar goed was het om de dag en gebruik bijvoorbeeld 1 keer in de week een haarmasken om je haar zo gezond mogelijk te houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet haar is slap, futloos en moeilijk in model te brengen. Maar hoe wordt je haar eigenlijk vet? Vet haar komt doordat er te veel talgvet (sebum met een moeilijk woord) in je haar zit. Het talgvet wordt aangemaakt door talgkliertjes en kruipt dan via het haarzakje langs de haar naar de hoofdhuid. Op de hoofdhuid vermengt het talg zich met zweet. Als je dan je haar borstelt of met je hand door je haar gaat, verspreid je het vet door je hele haar!

Je haar wassen heeft geen nut. Hoeveel talgvet je aanmaakt heeft te maken met hormonen en dit blijft altijd doorgaan. Vlak na het wassen van je haar is je haar dus alweer vet!

Tips! Heb jij vet haar? Probeer dan een van deze tips:

Ga niet de hele tijd met je vingers door je haar, dit zorgt er voor dat het vet zich door je hele haar verspreid.
Gebruik speciale shampoo en masseer niet te hard in! Dit zorgt voor meer talgvet.
Draag geen petje of muts. Hierdoor ga je meer zweten en krijg je ook meer talgvet.