Kan je ander haar krijgen als je je kaal hebt geschoren?

Als je van nature een bepaald soort haar hebt (bijvoorbeeld stijl of krullen) en je scheert je hoofd kaal en je laat het haar weer teruggroeien, kun je dan een ander soort haar krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Haar
30.9K

Het beste antwoord

Nee, je krijgt krullen door de manier waarop het haar uit het haarzakje komt.
Op de bodem van deze haarzakjes groeien nieuwe haren die via een dun gangetje naar buiten groeien.
De vorm van de haarzakjes is niet bij iedereen hetzelfde waardoor sommige mensen krullen hebben en anderen stijl of golvend haar. Net als bij de kleur van je ogen staat de vorm van je haarzakje al vast voordat je geboren wordt.

Je ziet inderdaad wel eens dat mensen na chemo krullen krijgen. Dit komt omdat de chemo ook de haarzakjes aantast. Er komen zwakke plekken in. Dit gaat ook weer over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het gangetje van het haarzakje zeg maar scheef staat, dan komen er krullen. Als de haar gewoon recht naar boven kan groeien (niet de bocht om moet) dan krijg je rechte haren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. Weer wat geleerd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indeed!

Andere antwoorden (3)

Door alleen scheren zul je geen ander soort haar krijgen.

Haarverandering heeft met hormoonveranderingen te maken. Maar ook ziektes en medicijnen kunnen de structuur van het haar beïnvloeden.

Wat wel gebeurt; Als mensen b.v. door chemo al hun haar kwijt zijn geraakt en als na genezing het haar weer terug komt, dan zie je wel eens dat ze heel ander soort haar krijgen. Vaak veel dikker en donkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haarstructuur en -kleur en of je krullen, golven, stijl of kroeshaar hebt is vastgelegd in je DNA.
Het afscheren van je haar veranderd hier dus niks aan.
Zoals Loenie al zei kunnen hormoonveranderingen wel zorgen voor veranderingen in het haar, maar dit zal niet te extreem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het haar verandert niet omdat je niets verandert aan de haarpapil waaruit het haar groeit. Onder invloed van medicijngebruik kan er wel een verandering optreden bv. na cytostatica.