Waarom tandpasta?

Dat omvat de volgende vragen:

Hoe verzorgde men het gebit voordat men tandpasta gebruikte?
Wie heeft tandpasta uitgevonden en waarom?
Wat is de meerwaarde van tandpasta?
Welke natuurlijke alternatieven zijn er?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.5K

Antwoorden (8)

Voordat er überhaupt een tandenborstel uitgevonden was, hield men de tanden schoon met een scherp takje. Gewoon eruit pulken wat tussen je tanden zit en schoon zijn ze!

Althans, dat dachten ze toen. Wij weten nu wel beter.

En misschien, over een tijdje, poetsen we helemaal zonder tandenpasta!
http://freshgadgets.nl/tandenpoetsen-zonder-tandpasta
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gingen niet alleen met een stukje tussen hun tanden, maar het uiteinde van een takje werd ook in kleine stukjes gereten zeg maar. Waardoor het einde van een takje een soort van borsteltje werd en daarmee poetsten ze dan poetsten ze daarmee op hun tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt niet uit me duim ik heb het op tv gezien. En het lijkt mij zeer geloofwaardig. Als ik in de rimboe zou leven zou ik dat ook doen.
Er werd ook gekauwd op kruidnagel, omdat dit een fris gevoel in de mond gaf. Maar of het nou daadwerkelijk werkte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een mooie vraag. Ik denk dat tandverzorging in de préhistorie een kwestie van goed eten was, waardoor het tandvlees werd geprikkeld en de tanden schoon bleven. Een hond die op hout bijt, maakt daardoor ook zijn tanden schoon. Het tegenwoordige eetpatroon en voedingsstoffen zijn een aanslag voor het gebit. Pura natura eten gaf mogelijk minder risico van caries .
De meerwaarde van tandpasta is de uitwerking op de geur die uit de mond komt en bijmengingen met een speciale functie zoals fluor of materiaal wat inwerkt op de gezondheid van tandvlees.
Onlangs zijn we er in Frankrijk achter gekomen dat veel Fransen hun tanden poetsen met Natriumbicarbonaat (daar in de apotheek te koop). Volgens mij is het nederlandse zuiveringszout (drogist) hetzelfde. Ik moet ook zeggen dat na experimenteren hiermee mijn tanden ook gladder aanvoelden. Het is ff zout maar ik poets het na met gewone tandpasta. De natriumbicarbonaat is ook een fantastische witwasser in de wasmachine bv voor T-shirts met okselvlekken. Een lepel erbij doet wonderen en maakt echt wit.
Ik heb geen ervaring met effecten van langdurig gebruik van dit alternatief, of wetenschappelijk onderzoek daarover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vroeger tijden bevatte het voedsel niet zoveel suiker als tegenwoordig. Men at veel natuurlijker en daardoor had het gebit ook wat minder te lijden.

Cowboys in het Wilde Westen gebruikten vroeger soms hun halsdoek om het gebit te reiningen.

Verder reinigde men het gebit met de vingers of een stukje hout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nu nog volkeren die kruiden gebruiken als tandpasta en een takje of visgraat als tandenstoker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe poetsten mensen vroeger hun tanden?

Tot de uitvinding van de tandenborstel hielden mensen hun gebit schoon met takjes, touwtjes en allerlei mondspoelingen. De Romeinen en Oude Grieken gebruikten rond 3000 voor Christus al speciale poetsdoekjes. De ene kant van zo’n takje was puntig en deed dienst als tandenstoker. Van de andere kant werd een soort primitieve borstel gemaakt door net zolang op het takje te kauwen totdat het zacht was. Spoelwaterrecepten varieerden van water met kruiden, tot bier en zelfs urine. Volgens verschillende historici gebruikten Chinezen in de 15e eeuw al borstels om hun tanden schoon te schrobben. Die waren gemaakt van stug dierenhaar en botjes. Pas in 1780 werd zoiets ook in Europa uitgevonden. In 1938 werden dierenharen vervangen door nylon.

De Oude Egyptenaren gebruikten een mengsel van as, mirre, eierschalen en steenpoeder om hun tanden schoon te maken.

De Amerikaanse tandarts Washington Wentworth Sheffield maakte in 1850 de eerste tandpasta die op de moderne lijkt.

Tandpasta zat in een glazen pot, totdat Sheffield bedacht dat tubes veel handiger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een appel, is een fruit waarmee je je gebit als je die niet hebt gepoetst toch kunt reinigen, en dat zorgt ook voor een frisse adem.