wat is het nut van een googolplex

Waarom heeft iemand de googolplex bedacht als er misschien niet eens zoveel atomen zijn, laat staan op aarde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Het beste antwoord

een googol is 10^100 (een 1 met 100 nullen erachter=
10 tot de 100ste macht verheven).

een googolplex is 10^10^100 (oftewel een 1 met een googol aantal nullen ofwel 10 tot de macht googol verheven

Er zijn---geschat--- 10^80 atomen in ons waarneembare heelal.

Maar er zijn ontelbare parallelle univers naast dat van ons,althans met dit voorbehoud: dat is nog mathematische en kosmologische theorie.

Als we uitgaan van de vooronderstelling,dat op een gegeven moment,érgens de combinatie van atomen exáct dezelfde is als in óns "eigen" heelal,dus een theoretisch parallel heelal met dezelfde natuurwetten,precies dezelfde clusters,melkwegstelsels,sterregroepen,zonnestelsels,enz.

En dan verder theoretiserend: hetzelfde zonnestelsel als het onze,dezelfde planeten,inclusief de Aarde,dezelfde mensen en zélfs een exacte kopie van jezélf,dan zou een dergelijk parallel --- maar tevens exacte kopie van het ónze--- op ca. een googolplex(!!!) aantal lichtjaren afstand moeten liggen.

Dus de uiteindelijke conclusie luidt dan in deze,dat zélfs ogenschijnlijk idioot grote getallen als een googol en een googolplex,soms wel eens hun "nut" kunnen hebben.

Om 't nóg gekker te maken: er kan d.m.v. zgn. tetractie
(= getrapte machtsverheffing) zelfs gesproken worden over een googolduplex =10^10^10^100 (= 10 tot de macht googolplex),een googolgtriplex (= 10^10^10^10^100),googolquadriplex(=10^10^10^10^10^100),googolquinplex
(10^10^10^10^10^10^100) etc. etc.

Maar of dergelijke,nóg extremere getallen ooit gebruikt kunnen worden?
Tja,misschien zijn dát dan wél "speeltjes" van wiskundigen
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (2)

googol is groter dan het aantal van elementaire deeltjes in waarneembaar heelal. Het is dus eigenlijk ontelbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat weet ik, maar de vraag is waar dient het voor
Googolplex is humor voor wiskundigen. Verder heeft het geen specifiek doel.