Wat is het omgekeerde van faculteit?

Bijvoorbeeld: 40320 = 8 omdat 8! = 40320. Bestaat dit eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De logica zegt dat het moet bestaan, maar het antwoordt is voor mij nauwelijks te vinden. Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dan moet je 8 aan wijzen als een variabel wat mij niet echt logisch lijkt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
x! = 40320
Wat is x ? Dat lijkt mij een correcte vraag. De uitkomst is: x = 8

Antwoorden (3)

Er bestaat zoiets wel maar het is lastig uit te leggen.
Op wikipedia (zie link) staat dat n = n!/(n-1)!
Met jouw voorbeeld wordt dat 8 = 40320/5040
Maar ik vraag me af of je hierachter kan komen zonder dat je n zelf weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is geen naam voor, en er is ook geen eenvoudig recept voor om het te berekenen. De enige manier om het uit te rekenen is de serie faculteiten uitrekenen tot je bij het getal bent.
Dat dat niet kan blijkt wel uit het feit dat de inverse faculteit van 100 niet bestaat.
Er bestaat niet zoiets als (4,6)!
Reddie
9 jaar geleden
Uiteraard bestaat het, net zoals een wortel het tegenovergestelde van een kwadraat is.
Alleen... het heeft geen toepassing.
Faculteit gebruik je om het aantal mogelijkheden te berekenen in sommige kansberekeningen. Het omgekeerde wordt eigenlijk niet gebruikt. Meestal reken je vanuit het kansspel uit wat de kansen zijn - en niet andersom.
Je kunt het natuurlijk wel berekenen. Maar er is geen naam voor.