wat zijn de regels van translatie en vermenigvuldiging t.o.v x-as en y-as van (sinusoides) functies als cos(x) en sin(x)?

Dus als de vraag is hoe een functie uit een standaardfunctie is ontstaan wat moet je dan eerst doen? Als je bijv. hebt:

f(x) = 2 sin (4x-6)

maakt het dan uit of je eerst zegt dat het t.o.v x of y-as is vermenigvuld? Dus als je zo'n functie krijgt wat moet je dan eerst noemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Het beste antwoord

Dit maakt zeker uit! Het kan trouwens op verschillende manieren :).

Bijv:
0) Standaardfunctie: y = sin(x)
1) Translatie volgens vector <0, 3/2> (3/2 naar rechts)
2) Vermenigvuldiging m.r.t. de y-as met factor 1/4
3) Vermenigvuldiging m.r.t. de x-as met factor 2

Stappen 2 en 3 kun je naar wille omwisselen.

Waarom maakt het uit? Stel dat je het anders doet, dan krijg je bijv.:

2 sin( 4x - 3/2 )

Snap je?