is 3^3^3 gelijk aan 3^27 of 27^3 en waarom is dit zo

graag met uitleg hoe dit te berekenen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig, ik heb nu 327 punten ;p

Het beste antwoord

Met de notatie '3^3^3' moet je opletten, machtsverheffing is namelijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de optelling en vermenigvuldiging, niet associatief.

Dat wil zeggen dat het in a+b+c niet uitmaakt of je eerst (a+b) doet en daar c bij optelt, of a optelt bij (b+c); in symbolen:
- a + b + c = (a+b) + c = a + (b+c),
- a * b * c = (a*b) * c = a * (b*c),
- maar a^(b^c) is NIET gelijk aan (a^b)^c.

Als je 'a^b^c' noteert, moet je dus goed afspreken of je a^(b^c) bedoelt of (a^b)^c. Ik vermoed dat jij het eerste bedoelt, want voor het tweede geval bestaat volgende regel:

(a^b)^c = a^(b*c) = a^(bc)

In dat geval zou dus gelden (3^3)^3 = 3^(3*3) = 3^9, maar ook (3^3)^3 = 27^3.
In het andere geval geldt inderdaad 3^(3^3) = 3^(3*3*3) = 3^27, verschillend van 27^3.

Of je '3^3^3' dus 27^3 of 3^27 is, hangt af van wat je met die notatie bedoelt; waar je de haakjes dus plaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ik schaam me rot....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nu ook weer niet nodig... ;-).

Andere antwoorden (6)

dat klopt inderdaad wat jij beweert. en waarom dat zo is?
2+2+2 is toch ook 2+4? en ook 4+2. volgens mij ben je een beetje inde war of geen gevoel voor logica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 tot de derde tot de derde, dus (3³)³= (3 x 3 x 3)³ = (3 x 3 x 3) x (3 x 3 x 3) x (3 x 3 x 3) = 27 x 27 x 27 = 27³.

3 tot de 27ste = 3 x 3 x 3 x 3 x 3 x ... (en dat dan 27 keer achter elkaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3^3^3 komt overeen met 3^27 en níet met 27^3. Dit is omdat je 3 als 'grondtal' moet gebruiken.
3^27 = 3*3*3*3*3*3*3*3*3*3*3*3*3*3*3, etc.
27^3 = 27*27*27.
3^27 is dus vele malen groter omdat vaak vermenigvuldigen een groter getal oplevert dan een groot getal een paar keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste is 27, terwijl het 2e 19683 is. Aardig verschilletje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, was meneer van Dalen even kwijt.
Dat machtsgetal geeft aan hoevaak je dat getal maal datzelfde getal moet doen dus 3^3 (3x3x3) Dus 3^27 is veel en veel meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(((3)^3)^3) = 3^9
je moet de machten immers vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die haakjes staan niet in de opgave van de vragensteller... Zie voorgaand antwoord; je uitwerking is enkel correct als de door jou geplaatste haakjes zo bedoeld waren, maar niet in het geval 3^(3^3).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar deze was nog niet uitgerekend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te weten hoe je het moet uitrekenen, moet je weten waar de haakjes staan. Wat jij uitrekent klopt niet als de bedoelde volgorde 3^(3^3) is.