waarom heeft een ellips geen asymptoten?

Voor het vak wiskunde moet ik een klein lesje geven over de ellips. Hierbij leg ik ook het functie onderzoek van de ellips uit.
Bij het onderzoek naar asymptoten staat in mijn handboek: ' er zijn geen asymptoten. Verklaar.'
Nu is dus mijn vraag of iemand dit voor mij kan verklaren, want ik weet het niet goed.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Antwoorden (2)

Een asymptoot is een limietfunctie (rechte) waar de x of y naar oneindig nadert.
De x en de y van een ellips zijn beperkt omdat de afstand van alle punten tot F1 + afstand tot F2 een constante is. Aangezien noch x noch y naar oneindig kan naderen zijn er geen asymptoten. Als je de elliptische functie kent kun je het x-bereik en het y-bereik uitrekenen. (hoogte en breedte bij een horizontaal liggende ellips)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan geen antwoord geven, wel een eigen beredenatie.

Een cirkel is een bijzondere ellips en een cirkel(denk punt) in een assenstelsel bevat geen asymptoten. Een cirkel(punt) kun je op elk mogelijke plek leggen in de assenstelsel. Als een punt niet neergelegd kan worden in een assenstelsel, maar wel heel dichterbij dan kun je stellen van een asymptoot. Maar een ellips kun je overal neerleggen in een assenstelsel. Dus bevat geen asymptoten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Misschien helpt mijn eigen beredenatie met het vinden van het antwoord.