Cijfers zijn 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9. Eén of meer cijfers combineren, eventueel vooraf gegaan door een min-teken, maakt een getal.

Toegevoegd op 17-05-2009 19:22:22
Moeilijker combinaties van cijfers (zoals breuken, pi, etc.) zijn overigens ook getallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

een getal bestaat uit cijfers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of uit één cijfer.
Volgens mij ligt het verschil hem volgens mij in de manier waar op je het gebruikt. Een cijfer wordt over het algemeen gebruikt om waardering over iets uit te roepen. Bijvoorbeeld je hebt het cijfer tien op dit proefwerk. Terwijl getallen meestal in de overige manier van numerieke aanduidingen wordt gebruikt. In de zin van: Noem is een getal onder de tien of jeetje dat is een groot getal. Als je naar de definitie kijkt is het synoniem voor elkaar.

Toegevoegd op 17-05-2009 19:24:11
Verbetering een cijfer is inderdaad een enkelvoudige aanduiding en een getal kan groter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie was ook: Een cijfer is een waardering uitgedrukt in getallen, maar Wikepedia oordeelt anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat het, dat is. Zo wordt het gebruikt ik dacht dat het synoniemen waren maar de antwoorden van de anderen hebben mij toch overtuigd dat het anders is.
Het verschil tussen een getal en een cijfer is hetzelfde als het verschil tussen een woord en een letter.

Er zijn 26 letters (in ons alfabet). Door die te combineren, kun je ongelooflijk veel woorden maken. Sommige woorden zijn heel lang, andere heel kort. Zo bestaan de woorden 'u' en 'o' uit één letter. Het is dus, zonder kennis van de context, niet te zeggen of 'u' een woord of een letter is.

Evenzo voor getallen en cijfers:

Er zijn tien cijfers (in ons cijferstelsel). Door die te combineren, kun je ongelooflijk veel getallen maken. Sommige getallen zijn heel lang (groot), andere heel kort (klein). Zo bestaan de getallen '0' t/m '9' (in ons stelsel) uit één cijfer. Het is dus, zonder kennis van de context, niet te zeggen of '8' een getal of een cijfer is.

Bij getallen speelt nog iets extra's mee: daar kunnen extra symbolen in staan dan alleen cijfers. Denk aan het minteken, het plusteken, de decimale komma, en de duizendtallenscheidende punt.

Of dat bij woorden ook zo is, weet ik niet - is "vergeet-me-nietje" één woord, dat dan dus, behalve letters, ook verbindingsstreepjes bevat?

Toegevoegd op 17-05-2009 22:18:00
Toevoeging na het lezen van overige antwoorden:

Naast het bovenstaande, heeft "cijfer" een extra betekenis, namelijk "beoordeling". Het is dat wat in het Engels wel "grade" heet.

In die zin kun je dus spreken van "het cijfer 10" - hoewel strict genomen (zeg maar: "technisch gesproken") 10 een getal is dat bestaat uit de cijfers 1 en 0.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee ees, behalve: "Het is dus, zonder kennis van de context, niet te zeggen of ‘8’ een getal of een cijfer is." 8 is altijd een getal bestaande uit 1 cijfer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het gevaar af dat wij de niet zo edele kunst der haarkloverij gaan beoefenen - als ik zeg "Het tweede cijfer van mijn telefoonnummer is een '8'", dan is die '8' toch echt een cijfer, geen getal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een toevoeging: In andere talstelsels kent men een ander aantal cijfers. Zo is er het binaire stelsel. Daarin bestaan alleen de cijfers 0 en 1. Dat wat wij als het getal (of het aantal) 5 beschouwen, geven wij weer met het cijfer 5. In het binaire stelsel bestaat dat cijfer niet. Het getal 5 wordt in het binaire stelsel weergegeven als 101. Zo is er ook het hexadecimale stelsel. Dat stelsel kent 16 cijfers. Wij geven die weer met 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E en F. Hier spreken we dus van het _cijfer_ C. Ons getal 80 (decimaal dus) wordt in het hexadecimale stelsel genoteerd als 50. We zien dus dat hetzelfde getal in verschillende talstelsels met verschillende cijfers wordt weergegeven. Neem het getal uit het vorige voorbeeld. Dat wordt als volgt weergegeven: 80 (decimale stelsel) dus de cijfers 8 en 0
50 (hexadecimale stelsel) dus de cijfers 5 en 0
40 (twintigtallige stelsel) dus de cijfers 4 en 0
120 (octale stelsel) dus de cijfers 1, 2 en 0
2222 (ternaire stelsel) dus viermaal het cijfer 2
1010000 (binaire stelsel) dus de cijfers 1, 0, 1, 0, 0, 0 en 0
Daar zit geen verschil in, het zijn synoniemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cijfer is een naamgeving.
Cijfer 1.
Cijfer 2.
Een getal drukt een hoeveelheid uit.
1 tal.
2 tal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een getal geeft een aantal aan en een cijver een waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getal is een kwaliteit...
Cijfer is een kwantiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??
6 is een cijfer en mijn geluksgetal is 666...

Of wel een cijfer is er één en een getal zijn er 2 tot (...) heel erg veel dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is '3' zowel een getal als een cijfer. En '3' bestaat niet iot 2 cijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom dus 1 tot (...) heel erg veul duz....