waar komt het getal 0 (nul) vandaan?

door wie is het uitgevonden en wie heeft het uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5K

Het beste antwoord

Prima uitleg op onderstaande site:

Hindoe-Arabische cijfers
Onze cijfers worden vaak Arabisch genoemd. Dat zou Hindoe-Arabisch moeten zijn, want die cijfers komen via de Arabieren uit het tegenwoordige India. De Hindoes gebruikten net als de Babyloniërs een positionele schrijfwijze. In het begin hadden ze negen cijfers; ze lieten een plaats open om een macht van tien aan te geven. Zo rond de 7e eeuw voor Christus gingen ze een puntje op die lege plek zetten en dat puntje heette sunya wat ‘leeg’ betekent. In het Arabisch werd dat cifr en dat werd in het Italiaans ‘zero’ (nul) en ‘ziffero’ (cijfer). Het puntje werd langzamerhand een rondje en zo zijn we aan ons symbool voor nul gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

door Brahmagupta. Zie link voor meer detail over hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de termometer!
Wij zouden b.v. een maatlat tot voorbeeld kunnen nemen, waarop de getallen, wel in beperkt aantal, in volgorde van hun waarden van nul af, staan.
Maar om nauwkeuriger te zijn, is het beter in plaats van de maatlat een thermometer te nemen. Waarom?
Een thermometerschaal onderscheidt zich van een maatlat, waarmede zij verwant is, toch enigszins, namelijk door het bekende nulpunt.
De maatlat heeft ook wel een nulpunt, waarvan men uitgaat bij het meten, maar van dat nulpunt gaan we steeds naar één richting, namelijk naar 10,20, 30 enz. tot 100 of 150 cm, al naar de lengte van de maatlat. Bij de thermometer is het anders. Daar ligt het nulpunt in het midden. Naar boven toe rekenen we met ,,plus" graden (+), naar beneden van het nulpunt af met ,,min" graden (—). Daalt het kwikzilver onder nul, dan ,,vriest" het, klimt het boven nul, dan is het ,,warm", om het heel populair en algemeen begrijpelijk te zeggen, hoewel het natuurkundig niet juist uitgedrukt is.
Juist door die indeling, het groeien van de getallen naar twee tegenovergestelde richtingen, passeren we op de grens het getal nul (niets). Zo eenvoudig is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk bedacht
De nul is voor het eerst ingevoerd in de Moslim wereld, zoals zoveel dingen. Het heeft zeer lang geduurd voor Europa tot acceptatie van 0 als getal kwam. Dat zorgde voor een grote achterstand in rekenen en wiskunde.