Hoe los ik dit op met de stelling van pythagoras?

Ik weet dat x uiteindelijk 3.75 zal zijn maar ik weet niet hoe je hieraan komt met enkel 2 lengtes te weten

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan de afbeelding blijkbaar niet invoegen dus ik zal een link geven. http://www.geelpunt.be/wiskunde/oef%20op%20de%20stelling%20van%20Pyth%20opl.PDF

Het gaat om vraag nummer 3.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K

Het beste antwoord

De totale lengte van de waterplant is gelijk aan x + 0.5
Als de waterplant naar links waait, ontstaat een driehoek met zijden x, 2, x+0.5
Voor deze driehoek geldt dat hij rechthoekig is: de stelling van pythagoras geldt:
x^2 + 2^2 = (x + 0.5)^2
x^2 + 4 = x^2 + x + 0.25 (want (x + 0.5)^2 = x^2 + x + 0.25)
Dan streep je de 'x^2' tegen elkaar weg:
4 = x + 0.25
x = 3.75
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom streep je de x^2 weg? want er staat toch x*x+x?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de linkerkant van de vergelijking staat "x^2" en aan de rechterkant ook. Bij een vergelijking mag je aan beide kanten dezelfde berekening doen. De berekening is in dit geval: - x^2. Ik trek aan beide kanten "x^2" af. Dit mag, omdat ik het aan beide kanten doe. Misschien is wegstrepen een beetje verwarrend, wat ik eigenlijk doe, is beide kanten -x^2.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (2)

Door het oplossen van:
(x+0,5)^2 =x^2 + 2^2
Het kwadraat van de lengte van de plant = het kwadraat van de diepte van de vijver + het kwadraat van de lengte die de plant opzij kan drijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat doen jullie allemaal moeilijk.

2 x 2 = 4
0.5 x 0.5 = 0.25
---------------- +
4.25 en daar de wortel van = 2.06

Toegevoegd na 4 minuten:
Edit: Dit is de schuine zijde boven water :P

Ik vraag me wel af hoe jij zo stellig weet dat X 3.75 is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Bianca1182
Ze weet dat omdat het onder opgave 3 staat van de link die ze deelde.
Jouw oplossing is fout, de andere twee zijn goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yep deze is fout.
\[
\begin{array}{l}
x^2 + 2^2 = (x + 0,5)^2 \\
x^2 + 4 = x^2 + x + 0,25 \\
x = 3,75 \\
\end{array}
\] is gewoon goed. Bianca sorry, maar je doet het verkeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jullie hebben gelijk, al was mijn berekening niet fout allen op de verkeerde helft toegepast :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat natuurlijk óók om de redenering. het zal me de spreekwoordelijke worst zijn hoe lang die plant is. Kun je het probleem correct oplossen, daar gaat het om. Dus alleen cijfertjes zonder verhaal en redenering is eigenlijk per definitie fout. Ik denk dat ik wiskunde docent had moeten worden...