Hoe kun je het best/nauwkeurig met rekenmachine TI-84 plus een grafiek vensterinstelling kiezen?

Ik snap wel hoe je een grafiek moet maken en, wat de knoppen zijn om een vensterinstelling te kiezen, maar elke keer heb ik een ander antwoord dan het antwoordenboekje.

(want ik zie in mijn antwoord ook het hele grafiek).

Bijv. de formule 12,3p(macht tot de 2e) - 9

Ik had X= 5 tot 5 Y= 20 tot 20
Het antwoordenboek: 2 tot 2 Y= 10 tot 10

Mijn wijze van dit maken is eerst in de tabel zoeken naar een hoogste en een laagste punt. Daarna de instelling invullen, maar toch komt het niet goed uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
21.9K

Het beste antwoord

Je hebt onder de optie zoom heel veel handige functies zitten. Wat ik meestal doe is Zoomfit (optie 0 onderaan) als je je window hebt ingevuld voor x doe je daarna die optie en dan past hij je y waarden automatisch aan zodat de hele grafiek en dus ook je top in het scherm past.

verder heb je Zoom optie 6 waarmee je window automatisch op -10 10 -10 10 wordt gezet, waardoor je snel kan zien hoe je grafiek loopt

En als dat niet werkt heb je nog zoombox. Dan moet je gewoon heel groot window pakken en dan met zoombox een vierkantje tekenen in je scherm dat je wilt uitvergroten en zo ga je door tot het er goed op past.

Als je een van deze opties gebruikt hebt kijk je daarna bij window welke waarden de GR gekozen heeft en dan rond je die mooi af, zodat je leraar ook weer blij is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb het even uitgeprobeerd en als je 12*3p^2 - 9 doet, krijg je een dalparabol, als het goed is. Het is denk ik volgens het antwoorden boekje het belangrijks dat je de top ziet en de nulpunten. Met deze window instellingen (die van het antwoordenboekje) klopt dat precies.
Blijf vooral oefenen met de grafieken en bekijk ze eerst en bedenk wat je erop wilt hebben voordat je naar de tabel gaat en de window gaat aanpassen.