Wat is de wiskundige term voor een driehoek met enigszins gebolde zijden?

De viltjes van een bekend biermerk hebben deze vorm.

Picture for question
7 jaar geleden
in: Wiskunde
3.7K
Erna55
7 jaar geleden
Bedoel je een boldriehoek ?
http://www.math.leidenuniv.nl/~desmit/pop/speel/pdf/chap01.pdf
Erna55
7 jaar geleden
Ik vond toen ik berder zocht : de Reuleaux-driehoek
Antoni
7 jaar geleden
De Reuleaux-driehoek lijkt mij een betere oplossing dan de boldriehoek. Ik zoek namelijk naar de term van de tweedimensionale figuur. Mijn indruk is dat de boldriehoek driedimensionaal is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De viltjes zijn van:
Gebrouwen met zuiver mineraalwater uit eigen bron
Inekez1
7 jaar geleden
Een boldriehoek is inderdaad 3-dimensionaal. Het is geen volume, maar een 'gebolde versie' van de Ruleaux-driehoek.
kierkegaard47
7 jaar geleden
^ strikt genomen is de boldriehoek een 2 dimensionale verzameling, maar wel gekromd in 3 dimensies. Net als het boloppervlak zelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, ik zie nu pas bij een reactie dat het antwoord al eerder gevonden was.
Antoni
7 jaar geleden
Geeft niet! Gelukkig zijn er geen tegenstrijdige antwoorden gegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, ik bedoel Erna, die was veel eerder zag ik later. Als zij het antwoord alsnog had geplaatst, had ik het mijne verwijderd.
Antoni
7 jaar geleden
Oké!
Antoni
7 jaar geleden
@Erna55, ook veel dank voor jouw reactie! -Ik had tot nu toe alleen nog bedankt voor de antwoorden- Je reactie had best een antwoord mogen zijn!

Het beste antwoord

De driehoek van Reuleaux heeft een beetje bolle zijden, en wel zo dat ze de omtrek van een denkbeeldige cirkel vormen als het tegenoverliggende punt het middelpunt zou zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
Wij noemden het vroeger op school ook wel 'plectrum-driehoeken', naar de vorm van de plectrums die bij gitaarspelen worden gebruikt. Ik geloof niet dat dat een officiële benaming is. Bovendien hebben lang niet alle plectrums exact de vorm van een Reuleaux-driehoek.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (1)

Op de viltjes staat een Reuleaux triangle (meervoud Reuleaux driehoeken).

Dat is in de geometrie een getal van drie cirkelbogen, elk gecentreerd op het snijpunt van de twee andere.

Toegevoegd na 6 minuten:
Franz Reuleaux (Eschweiler, 30 september 1829 - Charlottenburg, 20 augustus 1905) was een Duits werktuigbouwkundig ingenieur, hoogleraar en later directeur aan de Berlijnse Koninklijke Technische Academie, bekend als een van de grondlegger van de moderne werktuigbouwkunde.
Van al zijn werk op het gebied van werktuigkunde is de Reuleaux driehoek, kromming van constante breedte, het bekendst geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor je antwoord!