Hoe komt het dat bijna alle leerkrachten wiskunde zo streng zijn?

Ik zit namelijk in het secundair onderwijs en heb al ieder jaar een superstrenge leerkracht gehad voor wiskunde.
Kan je me dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat jij gewoon de pech hebt dat je altijd strenge wiskundeleraren treft. Het is gewoon toeval.

Vroeger had ik altijd leuke wiskundeleraren en mijn dochter heeft een keer een hele vervelende wiskundeleraar gehad, maar ook hele vriendelijke en goede leraren. Soms heb je geluk, soms pech.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan zijn omdat ze zo vaak moeten uitleggen hoe het in elkaar zit. Zijn ze er zat mee. Daarom worden ze jaar op jaar steeds strenger, door stress.. Wiskunde is een moeilijk vak.. Is niet makkelijk om in één keer te snappen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel om dat wiskunde voor de meeste mensen niet iets is wat je er even in stampt, zo de avond voor je examen of toets. Het is een kwestie van veel oefenen (en daar gaat tijd in zitten) en dus ook je huiswerk bijhouden. Het is misschien de wel ervaring van wiskunde leerkrachten om te zorgen dat iedereen zijn huiswerk bijhoud en bij de les blijft, om massale onvoldoendes te voorkomen.
Daarom moeten ze de leerlingen net iets meer achter de broek aan zitten dan bij andere vakken, om het zo maar te noemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is er niets mis met strengheid in het onderwijs:
als iets of iemand je weinig vrijheid geeft om het anders te doen. Strak aan de regels houden.

Wiskundeleraren zijn beta-mensen. Die houden er van als iets stellig klopt, in de zin van: zo is het, zo klopt het, zo hoort het.

Misschien zijn die iets strenger als alpha-mensen: mensen die van taal houden bijvoorbeeld, of geschiedenis, of aardrijkskunde. Daar, in zo'n vak, is meer mogelijk. Daar is interpretatie van gegevens mogelijk.

Het kan dus in de aard van die mensen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiskundemensen houden gemiddeld genomen meer van structuur dan 'alfa's'. Dus hebben ze gemiddeld duidelijke regels waar je je netjes aan moet houden, en controleren ze dat goed.
Als jij nou zelf een enorme chaotische, lawaaiige rommelkont bent die altijd geintjes wil maken, denk ik dat je wiskundeleraren streng zult vinden. Er zijn veel leerlingen die het juist wel fijn vinden, zo'n leraar waarbij je precies weet waar je aan toe bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiskunde is een exact vak en op de vraagstukken is in principe (het algemeen) maar een antwoord mogelijk waardoor het haast onmogelijk is om over de uitkomst (mocht die onjuist zijn) te discuseren. Met een taalvak is dit heel handers. Als je het over een luchtbel hebt, heb je het bv dan over een zeepbel of de prijzen van de huizenmarkt.
Dit maakt de wiskunde en zijn leerkrachten zo "streng".