hoever kun je maximaal kijken vanaf een hoogte van 40 meter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een berg voor je huis staat dan zal het niet ver zijn
Wat voor landschap bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je zelf?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn reactie is bedoeld voor @daan1995.

Antwoorden (4)

grofweg 22km

Toegevoegd na 15 minuten:
natuurlijk.. Er vanuit gaande dat je het hebt over een object aan het aardoppervlak. Als je andere richtingen op kijkt kan je lichtjaren ver kijken. En wolken kan je ook van veel verder weg bekijken. Maar goed. De formule is gegeven. Veel reken plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan waar je heen kijkt. Als je naar beneden kijkt dan is het maximaal 40 meter :)
Kijk je naar de maan dan is dat 380.000 km
en kijk je naar de zon dan is dat 150 miljoen kilometer. Dus het ligt er maar net aan waar je focus ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapjas ;-) Je hebt deze vergeten te noemen: dat hangt van het weer af.
Ik ga er van uit dat je bedoelt de afstand tussen je ogen tot aan de horizon.

Deze berekening is gebaseerd op de stelling van Pythagoras, a²+b²=c². Als je de letter uit de figuur gebruikt dan wordt het: r²+e²=(r+h)², waarbij e de afstand is vanaf je ogen tot aan de horizon en h de afstand vanaf zeeniveau tot aan je ogen. Een versimpeling van de formule geeft: e=√(13xh).
Een paar voorbeelden:
Hoogte in m afstand tot horizon in km
1 - 3,5
2 - 5
3 - 6,2
4 - 7
5 - -8
8 - 10

Bij deze berekeningen is geen rekening gehouden met de ware kimduiking en de atmosferische refractie of straalbuiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 22,8km dus met behulp van die formule.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Daarvoor bestaat er een formule en die luidt:
3,571 * wortel uit(hoogte in meters) * km. In jouw geval dus: 3,571 * wortel(40) * km = 22,6 km.