Verticaal vermenigvuldigen van een log?

Ik had een vraagje.
Stel je hebt de standaardfunctie F(x) = 3 log x. Als je deze over een eenheid omhoog schuift om vervolgens verticaal te vermenigvuldigen met een factor van 3.
Nu is mijn vraag, als ik dit doe dan kom ik in de knup want ik kom niet verder dan F(x)=3log(x+1).
Deze 1 is dan omdat hij een eenheid omhoog schuift, maar dit is hetzelfde geval als ik het ook nog moet vermenigvuldigen. Hoe moet ik dit dan vermenigvuldigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Door van x te maken x+1 schrijft de grafiek een eenheid naar links.
F(X) = 3 log (x-1) schuift een eenheid naar rechts
F(x) = 3 log (x-1) + 1 schuift een eenheid naar rechts en een naar omhoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord, dat hierboven werd gegeven is helemaal juist, maar helpt je niet echt met je vraag.
Als je de grafiek in zijn geheel een eenheid omhoog wil schuiven, betekent dat, dat bij elke functiewaarde van de standaardfunctie 1 bij opgeteld moet worden.
G(x)=F(x)+1=3 log(x) + 1

Vervolgens moet er verticaal vermenigvuldigt worden. Dit betekent dat elke y-waarde/functie-waarde 3 keer zo groot moet worden, om 3 keer zo ver van de x-as af te komen liggen.
H(x)=G(x)*3=(3 log(x) + 1)*3)
haakjes wegwerken -> 9 log (x) + 3