Hoeveel mobiele nummers maximaal?

In Nedeland heeft een mobiele nummer 10 cijfers. Waaronder 8 variërende. Je zou zeggen dat je maximaal 0699999999, dus 99999999 verschillende mobiele nummers kunt hebben? Volgens mijn wiskunde leraar is het niet 99999999, maar 9^8, waarom klopt dit wel? En mijn manier niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7K

Het beste antwoord

Je hebt 10 verschillende getallen 0..9 en 8 posities, er zijn dan dus 10*10*10*10*10*10*10*10 = 10^8 mogelijheden.
Dat zijn er dus 100.000.000.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelf vergeet je waarschijnlijk 06-00000000 als eerste nummer. En je leerkracht heef waarschijnlijk een oud toestel waarvan een van de toetsen ontbreek ;-), want 0..9 zijn echt 10 verschillende getallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ enige juiste antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad. Behalve dan dat 06-0xxxxxxx voor zover ik weet niet wordt gebruikt.

Andere antwoorden (2)

Je leraar heeft gelijk, je hebt steeds 9 opties (volgens mij moeten dat er 10 zijn) dus steeds 9*9*9 enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
06 zijn altijd de eerste 2 opties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er zijn ook heel veel nummers niet in gebruik die met een bepaald getal beginnen.
De waarheid zal er ene beetje tussenin liggen.
Als de leraar gelijk heeft worden er geen nullen gebruikt. En dat is niet zo.
Als jij gelijk hebt kun je een nummer hebben dat eindigt op 00000001. En ik weet niet of in het begin van het variabele deel nullen voorkomen. Ik verwacht het niet.
Dus jij schat te hoog, je leraar te laag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even ter verduidelijking.
Volgens jou kan 0600000001. En ik denk dat dat niet zo is.
Volgens je leraar kan 0620434050 niet. En dat kan wel.