Gelden de cijfers 1 en 13, 2 en 14, 3 en 15 enz. officieel als getallenparen in de wiskunde?
Als op een klok?
Ik wil graag het begrip 'getallenparen' introduceren vanaf groep 4.
Alvast bedankt!
Welk passend begrip zou ik wel kunnen gebruiken? Het gaat dus niet persé om de term getallenparen.
Wat betreft de klok ligt dat inderdaad anders.
Het gaat in dit geval om het verband dat de getallen met elkaar hebben. 'Getallenparen' valt dus af als ik het goed heb begrepen. Zo niet, dan verneem ik het graag. Ik begrijp dat rekenen een onderdeel van wiskunde is en geen wiskunde an zich. Maar door zaken met elkaar te integreren werk ik toe naar een groter geheel. Eigenlijk zoek ik dus een bestaand wiskundig begrip dat aangeeft dat het om getallen gaat die een verband hebben (in de context van mijn vraag). Hierbij wil ik dan ook andere concrete voorbeelden geven. Welke kloppende term zou ik dan kunnen gebruiken? Een voorbeeld: Ik heb een tekst gemaakt over o.a. planeten. Dan spreek ik van een eigen 'planetenbaan', maar dan heb ik het ook over (g)een knikkerbaan, (g)een racebaan, enz. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel en waarom ik het belangrijk vind om de juiste term te gebruiken.
Dat bedoel je.
Maar of daar een naam voor bestaat…
Thecis weet dit wellicht?
Je hebt bijvoorbeeld R (officieel is het eerste stokje dubbel geschreven, maar dat kan ik hier niet weergeven). Dat is de verzameling van alle reële getallen, positief en negatief. R+ zijn dan alle reële getallen die positief zijn. Een reëel getal is 1, 2, 3, 4, maar ook 1.58192749 en 4.5 Je hebt een verzameling van alle natuurlijke getallen N (schuine streep behoort dubbel te zijn), dit zijn alle rationele en irrationele getallen (dus alle gehele getallen en alle breuken die je met gehele getallen kan beschrijven 1/2, 134/2.533.884, etc).
Pi is bijvoorbeeld een irrationeel getal (kan je niet met een breuk beschrijven), maar niet een complex getal. Dit gaat waarschijnlijk alweer een stapje te ver. Belangrijk is dat de wiskunde dus wel degelijk een heleboel begrippen heeft om bepaalde verzamelingen van getallen weer te geven. Dit is zeker geen groep 4 / basisschool materiaal en veel te abstract om niet na 2 zinnen al lichtelijk verdwaalde oogjes te zien die al uitkijken naar het volgende tekenmoment….., waar ze overigens groot gelijk in hebben. Getallenparen zoals u die beschrijft bestaan niet binnen de wiskunde. Ze zijn wel onderdeel van verschillende lesmethoden om inzicht te krijgen in hoe getallen werken en hoe je in de absolute basis met ze moet rekenen. Heel belangrijk. Maar geen onderdeel van de wiskunde als zodanig. Kunt u hier weer even mee verder? Leesvoer voor degene die echt niet anders te doen hebben:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_(wiskunde)#Getalverzamelingen Onderstaande links om wiskunde helemaal vaag te maken ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzameling_(wiskunde)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_(wiskunde)
Is een antwoord.
Dus Universal, dan zou ik het gewoon relaties tussen getallen noemen.
Ben ik nu zo vreemd dat ik iets zie wat relevant is wat er wel is? Vrager doelt lijkt me op de koppels (getallenparen) die je verkrijgt als je de formule y=x+12 neemt en dan voor x de gehele getallen van 0 tot en met 11 neemt.
(0,12)
(1,13)
(2,14) "Heeft niet echt nut omdat er oneindig aantal getallenparen zijn."
Dat er oneindig van iets maakt een bepaalde specifieke reeks toch niet irrelevant?
Die eerste zin, daar kom ik niet helemaal uit. Maar als je vraagt of jij nu zo vreemd bent, dan houd ik mij wijselijk afzijdig ;-) Je focust op een punt. Daar hebben we het vaker over gehad in het verleden. Ik had al aangegeven dat ik het niet wist van de koppels en dat dat een waardevolle aanvulling is. Maar mocht je alles (weer) op een weegschaaltje leggen en daarover buiten de context een discussie willen starten, laat het even weten. Dan weet ik waar ik mij op kan richten. Ik heb wat minder tijd dan jaren geleden dus dan focus ik mij graag direct op het punt waar je over struikelt. Graag heel specifiek zijn, dan kan ik heel gericht je van een uitleg / antwoord voorzien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.