Hoe weet je wanneer je de tangens moet gebruiken of de cotangens?

Want als je de tangens wilt berekenen heb je de overstaande en de schuine zijde nodig, maar bij de cotangens toch ook. Hoe weet je dan wanneer je wat moet gebruiken?

een jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K
kierkegaard47
een jaar geleden
Noem de lengte van de overstaande zijde O, de lengte van de schuine zijde S en die van de aanliggende zijde A. Dan geldt:
tan(hoek)= O/A.
cotan (hoek) = A/O. Ofwel er geldt altijd dat tan(x)=1/cotan(x) . De functies doen dus eigenlijk ongeveer hetzelfde behalve dat de cotangens de verhouding omgekeerd uitdrukt tov de tangens. Dat betekent dat je in situaties waarin je de tangens gebruikt je ook altijd de cotangens zou kunnen gebruiken, en omgekeerd, als je maar goed oplet welke verhouding je precies pakt. Dus bijvoorbeeldt geldt dat tan (60°) = √3 = O/A , ofwel als A lengte 1 heeft heeft O lengte √3.
cotan(60°) = 1/√3 = A/O , ofwel als O lengte √3 heeft heeft A lengte 1. Hetzelfde dus, maar net omgekeerd uitgedrukt.

Antwoorden (1)

Volgens mij gebruik je in de praktijk altijd de tangens, juist omdat tangens en cotangens elkaars inverse zijn.
een jaar geleden
kierkegaard47
een jaar geleden
Klopt, ik zou hier alleen wel een beetje voorzichtig zijn met het gebruik van de term inverse omdat het anders opgevat kan worden. Het klopt dat tan(x)=1/cotan(x) en dus dat de waarde van de cotangens van x de inverse (reciproke) is van de waarde van de tangens van x (en omgekeerd dus ook), maar het zijn niet elkaars inverse functies. Dat begrip is gereserveerd voor 'de functie die de bewerking van de andere functie ongedaan maakt', en dat is voor de tangens niet de cotangens, maar de arctangens. (dus bv. tan 60° = √3, en arctan(√3) is weer 60°, terwijl cotan(60°) = 1/tan(60°) = 1/√3). Om die reden zou ik hier liever spreken over dat ze elkaars reciproke waarde opleveren.