Wat is het verschil tussen normalcdf/normalpdf en binomcdf/binompdf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
31.9K

Het beste antwoord

Normal staat voor een normale verdeling met x~Norm(µ,σ).
Bino staat voor een binomiale verdeling met k~Bin(n,π).

cdf staat voor de kans op 1 willekeurige x of k.
pdf staat voor de kansen t/m kans x of k.

Als het gaat om alleen deze 2 uit elkaar te halen=> Gaat de vraag over succes, mislukkingen dan is het binomiaal. Gaat het niet over succes of mislukkingen dan is het normaal. *ten minste zo haal ik het uit elkaar voor statistiek*

Dit zijn voorbeelden.
x~Norm(µ=4,σ=1)
P(x=3|µ=4,σ=1)= normalcdf(x,µ,σ)=normalcdf(3,4,1)=0,2420.

x~Norm(µ=2,σ=1)
P(0≤x≤10|µ=2,σ=1)= normalcdf(ondergrens,bovengrens, µ,σ)=normalcdf(0,10,2,1)=0,9772.

k~Bin(n=5,π=0,25)
P(k=2|n=5,π=0,25)= binopdf(n,π,k)=binopdf(5,0.25,2)=0,2636.

k~Bin(n=5,π=0,25)
P(k≤4|n=5,π=0,25)= binopdf(n,π,k)=binocdf(5,0.25,4)=0,9990.

Even als toevoeging de codes die ik hier gebruik heb ik afgeleid van de texas TI-84 rekenmachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pdf staat voor 1 willekeurige x of k, cdf staat voor alle kansen t/m x of k.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
cdf staat voor de kans op 1 willekeurige x of k.
pdf staat voor de kansen t/m kans x of k.
Precies andersom helaas

Andere antwoorden (1)

binompdf geeft de kans voor een waarde k
en binomcdf geeft de kans x < k

normalpdf geeft de normaalverdeling zelf
normalcdf geeft de kans x1 < x < x2

Toegevoegd na 1 minuut:
of bedoel je het verschil tussen de verdelingen?

zie dan: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wiskunde/verschil-tussen-binomiale-normale-verdeling.261636

Toegevoegd na 1 uur:
met 'de normaalverdeling zelf' bedoel ik de formule die bij de 'klok'-curve hoort (die ingewikkelde functie).
Wiskundig is de kans gelijk aan de oppervlakte onder de normaalverdeling over het interval. Maarja, daarom is er dus een pdf ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Dus eigenlijk geeft cdf een 'tot en met'-waarde aan, zowel bij binom als normal en pdf een specifieke? Want wat bedoel je met: normalpdf geeft de normaalverdeling zelf?