ik wil bijvoorbeeld (q+4)(q-5)hoe reken ik dit op een rekenmachine uit?

sorry voor mijn nederlands

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K
Thecis
4 jaar geleden
@Persoon1
Dit is onzin. Q+4 is niet hetzelfde als 4Q! De rest van de berekening klopt ook niet. Dit is het zogenaamde dubbelproduct, ofwel haakjes weg werken.
Je kan het in een tabel zetten of 1 voor 1 doen. Ik kies nu even 1 voor 1
q * q + -5*q + 4*q + (4*-5) = q2 (kwadraat) -q - 20 Deze algemene aanpak werkt voor al deze opgaven.

Antwoorden (1)

Dat kan je op een rekenmachine nooit uitrekenen. Op een rekenmachine kan je alleen getallen (waarden) intikken en de q heeft geen getalswaarde.
De wetenschappelijke calculator heeft wel rekenfuncties, maar ook daarvoor moet je getallen invoeren.
Toegevoegd op 15 september 2019 19:15: tekst