Bionomiale kansen, hoe bereken je een kans?

Ik snap hoe je een kans moet bereken maar hoe moet je een kans berekenen tussen twee waardes. bijvoorbeeld:

50 personen doen mee
30% is succesvol
Stochast X geeft aantal successen

Bereken de kans dat tussen de 11 en de 18 deelnemers succesvol zijn? Hoe bereken je dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

Simpelweg de waarden berekenen voor elk van de mogelijkheden en al die waarden optellen, vrees ik. Je schreef dat je dat kunt, maar voor de zekerheid:
P(n) = 50! / ( n! * (50-n)! ) * 0.3^n * 0.7^(50-n)
Voor n gelijk aan 11 t/m 18 lukt dat wel met de rekenmachine; voor grotere bereiken gooi je het in de computer.

Er zijn wel formules om hele bereiken rechtstreeks te berekenen, zonder individuele waarden allemaal op te hoeven tellen. Dan moet je gebruik maken van de cumulatieve binomiaalverdeling, en die wordt uitgedrukt in termen van de beta-functie. Maar die bereken je niet makkelijk, en zit ook niet op je rekenmachine en meestal zelfs niet standaard op je computer, dus ik vermoed dat dat niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!