Waarom is een biljoen twee maal een miljoen maar is een biljard niet twee maal een miljard?

En met tweemaal bedoel ik tweemaal zoveel nullen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_machten_van_tien

4 jaar geleden
in: Wiskunde
7.6K
jc54
4 jaar geleden
Twee maal een miljoen is twee-miljoen. Voor een biljoen moet je miljoen keer miljoen tellen.........
Biljard is miljoen keer miljard, dus hier zit toch ook weer die factor miljoen in.......
LeonardN
4 jaar geleden
De betere oplossing is die van de Angelsaksen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_large_numbers Nog mooier in mijn ogen
miljoen = 1.000
biljoen = 1.000.000
triljoen = 1.000.000.000
etc Je weet nu gewoon aan de naam hoeveel sets nullen het is. De Angelsaksische manier van denken is meer sets nullen boven de 1.000.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Een biljart is toch een tafel met ballen?
kierkegaard47
4 jaar geleden
@Erotisi, Zo'n soort systeem is ooit eens echt voorgesteld door computerwetenschapper donald Knuth, alleen dan op basis van 10.000=myriad=10^ 4, waarbij iedere volgende 'hogere' -joen het kwadraat van zijn voorganger is. Een 'myllion' is dan een myriad myriads. = 10^4 * 10^ 4=10^ 8.
Een "byllion" is dan een myllion myllions = 10^ 16.
Een 'tryllion' is dan een byllion byllions = 10^ 32..
enzovoorts. Het voordeel van die schaal zou dan zijn dat je veel minder snel uit 'lage' voorvoegsels loopt. Zo zit je in ons systeem met een 'centiljoen (=miljoen ^ 100 dus 10^ 600) al op de honderdste laag qua voorvoegels, maar in dit systeem zit je dan nog maar op de 7e laag.
Om precies te zijn zou een centiljoen dan in dit systeem overeen komen met 'a myllion byllion quadryllion septyllion'. (Immers is 10^600=10^ (512+64+16+8). Niet dat ik denk dat het systeem overigens bepaald makkelijik in gebruik zou zijn ... http://mrob.com/pub/math/largenum-2.html#yllion

Antwoorden (3)

Het stijgt steeds met 3 nullen dus duizend
1.000 (1 met 3 nullen)
miljoen 1.000.000 (1 met 6 nullen)
miljard 1.000.000.000 (1 met 9 nullen)
biljoen 1.000.000.000.000 (1 met 12 nullen)
biljard 1.000.000.000.000.000 (1 met 15 nullen)
triljoen 1.000.000.000.000.000.000 (1 met 18 nullen)
triljard 1.000.000.000.000.000.000.000 (1 met 21 nullen)
Zoals je ziet is elke stap 1000 keer dus 3 nullen meer dan kan dus jou vraag nooit het dubbele opleveren
Toegevoegd op 09 augustus 2019 16:17: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Gewoon even een andere naam tussenvoegen en dat probleem is opgelost.
miljoen 1.000.000 (1 met 6 nullen)
miljard 1.000.000.000 (1 met 9 nullen)
biljoen 1.000.000.000.000 (1 met 12 nullen)
Diljoen 1.000.000.000.000.000 (1 met 15 nullen)
biljard 1.000.000.000.000.000.000 (1 met 18 nullen, twee maal zoveel als miljard)
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN en wat is dat dan?
LeonardN
4 jaar geleden
Diljoen (tussen biljoen en biljard)
ronron1212
4 jaar geleden
Ja zo is niets meer elevant en is alles dus onzin
@LeonardN
LeonardN
4 jaar geleden
"Zoals je ziet is elke stap 1000 keer dus 3 nullen meer dan kan dus jou vraag nooit het dubbele opleveren" Ik zal het je stap voor stap uitleggen waarom en HOE dat wel kan. Je moet dan zorgen dat biljard niet de waarde krijgt die het NU heeft, maar een andere waarde, namelijk de waarde die dan samenvalt met wat nu ook een triljoen is. Gewoon even een andere naam tussenvoegen en dat probleem is opgelost.
miljoen 1.000.000 (1 met 6 nullen)
miljard 1.000.000.000 (1 met 9 nullen)
biljoen 1.000.000.000.000 (1 met 12 nullen)
Diljoen 1.000.000.000.000.000 (1 met 15 nullen) LET OP deze naam is dus anders
biljard 1.000.000.000.000.000.000 (1 met 18 nullen, twee maal zoveel als miljard) Dit is nu de situatie zoals erotisi het zou willen. Het KAN dus wel maar geeft vooral een hoop meer onhandigheid. Hiermee is aangetoond dat de crux waar je antwoord op rust onjuist is. Met wat rommelen met namen en getallen hadden ze het heel anders KUNNEN maken. Waarbij biljard een miljard-miljard is.
Het is nooit de bedoeling geweest dat de x-jards een bepaalde verhouding tot elkaar hadden.

Het hele systeem (de lange schaal), is nooit verzonnen op een namensysteem waarbij men steeds een factor duizend omhoog gaat, maar komt inderdaad van miljoen tot de macht twee is een biljoen, miljoen tot de macht 3 is triljoen etc. Echter op een gegeven moment wilde men sprongen van duizend en niet sprongen van een miljoen. Toen heeft een tweedeling plaatsgevonden waarin een groep landen gebruik ging maken van namen tussen miljoen en biljoen en triljoen en een andere groep is de namen een andere betekenis gaan geven.

De groep waar jij op doelt heeft toen voor het gemak alles een factor hoger dan X-joen, X-jard genoemd. Het is nooit de bedoeling geweest dat de x-jards een bepaalde verhouding tot elkaar hadden, dat is ook niet per se makkelijker. Daarnaast zou dat ook een hoop extra namen geven en soms dubbele namen. 3x6 nullen is namelijk 18, maar 2x 9 nullen ook.

Stel dat je dit doet:
miljoen 1.000.000 (1 met 6 nullen)
miljard 1.000.000.000 (1 met 9 nullen)
biljoen 1.000.000.000.000 (1 met 12 nullen)
Diljoen 1.000.000.000.000.000 (1 met 15 nullen)
biljard of triljoen!! 1.000.000.000.000.000.000 (1 met 18 nullen, twee maal zoveel als miljard)

Daarnaast zou je steeds weer een nieuwe naam moeten verzinnen als een x-jard geen macht is van een miljoen of een miljard.
===
Je zou dan uiteindelijk op zoiets onhandigs uitkomen:

miljoen 6 nullen
miljard 9
biljoen 12
diljard 15
triljoen of biljard 18 (want miljoen³ of miljard²)
filjard 21
quadriljoen 24
triljard 27
quintiljoen (of bildiljard?!) 30
Dus veel meer termen en dubbele termen voor hetzelfde getal. (Of je moet nog iets mooiers in je hoofd hebben).

Als we de wereld over zouden doen zou ik voorstellen:

mille (3) (1.000 dus)
bimille (6)
trimille (9)
quadmille (12)
Je kan dan de drie van trilmille zien als 1.000³ of het aantal groepjes nullen. 1.000.000.000
Toegevoegd op 09 augustus 2019 22:02: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Miljoen 1.000.000 tiljoen 1.000.000.000 je verhaal klopt dus niet
LeonardN
4 jaar geleden
Als je geen zin maakt, dan kan ik ook niet snappen wat je bedoelt. Een miljoen tot de macht 3 (1.000.000³)is een triljoen.
ronron1212
4 jaar geleden
Er staat tiljoen even erbij gezet net als jij bij mijn een dijoen of zo er bij zet dus.
Miljoen 6 nullen
tiljoen 9 nullen
miljard 12 nullen
Biljard 15 nullen
enz
mijn antwoord was overigens er duidelijk net als dat van jou bij mijn antwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Wat is nu je punt? Jij zegt in jouw antwoord dat iets niet kan. Ik heb bewezen dat het wel kan.
Wat zeg ik dat volgens jou niet klopt? Kan je die zin herhalen? En daarna aantonen waarom datgene wat ik zeg niet klopt.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN zinloze discussie
LeonardN
4 jaar geleden
Ok. Dat is jouw mening. Maar als jij een discussie zinloos vindt begin er dan niet aan, of als je er wel aan begint, geef dan goed je punt weer.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN zoals al vaker ik ben duidelijk jij vind je zelf duidelijk on samen hangend lijst je onder mijn antwoord zelfde lijstje onder jouw antwoord met een toevoeging van mijn kant voeg maar een naam toe heb ik gedaan en dan is dat van mijn onduidelijk?? Van daar dus zinloos en ik ga hier ook niet verder meer op in anders hebben we zo weer heel veel reacties zoals wel vaker die verder niets meer toevoegen dan alleen je gelijk halen. Hoe jij verder vind dat ik wel of niet goed beantwoord of reageer bepaal ik zelf ik bepaal ook niet wat ik van jou bijdrages vind, Sterkte
LeonardN
4 jaar geleden
Je antwoord is duidelijk. Maar onjuist.
Wat Ronron1212 antwoordt is niet fout, maar misschien niet het antwoord op jouw vraag. Uit de lijst van machten die jij zelf geeft kun je heel duidelijk het antwoord vinden. Miljoen heeft 6 nullen, biljoen 2 x 6 = 12 nullen (bis = 2x), triljoen 3 x 6 = 18 nullen (tres = 3) en quadriljoen 4 x 6 = 24 nullen (quattuor = 4). Iedere keer als het getal met duizend vermenigvuldigd wordt verandert de uitgang van ILJOEN naar ILJARD. Je kunt je dan nog afvragen waarom de Amerikanen miljard aanduiden met Billion.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je kunt je dan nog afvragen waarom de Amerikanen miljard aanduiden met Billion. Lees daarvoor https://nl.wikipedia.org/wiki/Korte_en_lange_schaal