Waar staat 'k' voor bij het berekenen van de som van een rekenkundige rij?

Bij het berekenen van de som van een rekenkundige rij geldt de formule in de bijlage, waar staat de 'k' onder sigma voor?

Toegevoegd na 35 minuten:
En moet je de waarde van k gebruiken om de som uit te rekenen? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Antwoorden (2)

k is een tellertje wat loopt van 0 tot en met n.
k heeft dus achtereenvolgens de waarde 0,1,2... ...n
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat onder de sigma staat, is hoe je begint met de sigma. In dit geval is de k de loopvariabele. de k verandert steeds. Je begint bij 0..1...2...3.. n-1... n

Er kan ook een i=5 staan onder de sigma, dan betekent dat de variabele i begint bij 5.

* Zou je de eerste gedeelte van de vergelijking doen, dan krijg je (a+0*v)+(a+1*v)+(a+2*v)+....+ a(n*v)
Je ziet dus dat de k je begin is en dat n je eind is.