Hoe kun je met een berekening laten zien dat een hoek recht is?

Als je bij bijvoorbeeld een driehoek hebt en je hebt met de geodriehoek geconstateerd dat een hoek 90 graden is hoe kun je dat met een berekening laten zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Het beste antwoord

Als je de lengtes van de zijden weet kun je pythagoras erop loslaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank.

Andere antwoorden (2)

Je weet dat bij een driehoek met rechte hoek geldt:

Sinus van een hoek = Overstaande zijde / schuine zijde
en
cosinus van een hoek = aanliggende zijde gedeeld door schuine zijde

Daarmee kan je aantonen dat je een rechte hoek hebt bv.

Tevens zijn er speciale driehoeken, waarbij de zijden bv in de verhouding: 1:2:wortel(3) zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een 2-3-4tje.
Als je van een been van de driekhoek 2cm aftekent, van het andere been 3cm moet de diagonaal daartussen 4cm zijn.
Dit is inderdaad de stelling van Pythagoras