Hoe groot is de kans dat bij zes personen twee personen elkaar hebben?

We komen er hier thuis niet uit.
Er zijn zes mensen die meedoen met lootjes trekken, waaronder 1 stelletje. (Via een lotingssite waarbij je jezelf niet kan trekken)
Hoe groot is de kans dat dit stelletje elkaar trekt? (Wij gingen uit van 1/5 x 1/5 = 1/25. Klopt dit?

Hoe groot is de kans dat minstens 1 van de 2 de ander heeft?
Hoe groot is de kans dat precies 1 van de 2 de ander heeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel dat persoon 1 en 2 het stelletje zijn. Persoon 1 heeft 2
Persoon 1 heeft 3
Persoon 1 heeft 4
Persoon 1 heeft 5
Persoon 1 heeft 6 Persoon 2 heeft 1
Persoon 2 heeft 3
Persoon 2 heeft 4
Persoon 2 heeft 5
Persoon 2 heeft 6 Persoon 3 heeft 1
Persoon 3 heeft 2
Persoon 3 heeft 4
Persoon 3 heeft 5
Persoon 3 heeft 6 Persoon 4 heeft 1
Persoon 4 heeft 2
Persoon 4 heeft 3
Persoon 4 heeft 5
Persoon 4 heeft 6 Persoon 5 heeft 1
Persoon 5 heeft 2
Persoon 5 heeft 3
Persoon 5 heeft 4
Persoon 5 heeft 6 Persoon 6 heeft 1
Persoon 6 heeft 2
Persoon 6 heeft 3
Persoon 6 heeft 4
Persoon 6 heeft 5 Dit zijn alle mogelijkheden.
Opgeteld zijn dit 30 mogelijkheden.
In 2 van die mogelijkheden kunnen persoon 1 en 2 elkaar hebben. Dus 2 op 30, oftewel kans van 1 op 15 dat één van de twee de ander heeft.
De kans dat beide de ander heeft is denk ik dezelfde kans. Iedereen maakt 1 op 15 kans dat hij iemand specifieks heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij klopt dit niet. Er kunnen ook combinaties zijn.
Als persoon 5 bijv persoon 6 heeft kan persoon 1 nog steeds persoon 2 hebben.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wij doen het ook via lootjestrekken.nl
6 personen...en ik heb mijn man.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Stel, we noemen de leden van het stelletje even A en B. De kans dat A B trekt is 1 op 5 (er zijn immers 5 anderen). Hierbij ga ik er dus wel vanuit dat een loting waarbij iemand zichzelf trekt, 'over' gedaan wordt, zodat deze kansen niet 'meetellen'. Voor B geldt hetzelfde: die heeft een kans van 1 op 5 om A te trekken. Hoe groot is de kans dat A en B elkáár trekken?
Daarvoor moet A B trekken, èn B moet tegelijk A trekken. Dit zijn in principe 2 onafhankelijke gebeurtenissen, en om de gecombineerde kans te berekenen moeten de we kansen met elkaar vermenigvuldigen. Gecombineerd levert dit op dat de kans dat A en B elkaar trekken 1 op 5 * 1 op 5 = 1 op 25 op. De kans dat _minstens_ 1 van de 2 van het paar (A, B) elkaar trekt ? We beginnen met de kans dat A B trekt. Dit is simpelweg 1/5e, zoals eerder gezegd. Maar de kans dat B A trekt is ook 1/5, en aangezien we nu niet langer eisen dat deze 2 mogelijkheden tegelijk waar moeten zijn, maar we alleen geïnteresseerd zijn in de totale waarschijnlijkheid dat (minstens) één van beiden waar is, kunnen we simpelweg beide kansen optellen... met een kleine correctie. Uiteindelijk wordt de berekening: de kans dat A B trekt, + de kans dat B A trekt , minus de kans dat A en B elkáár trekken. Dit levert dus op 1/5 + 1/5 - 1/25 = 9/25 . Dat laatste deel (achter 'minus') klinkt misschien wat vreemd maar dat komt omdat we de kans dat A en B elkáár trekken in feite al meegenomen is in het algemenere geval dat A B trekt, en ook nog eens een keer in de kans dat B A trekt. Dubbel dus, vandaar dat deze kans er nog eens afgetrokken moet worden voor het juiste eindresultaat. De kans dat _precies_ 1 van de 2 een ander heeft (maar niet beiden elkaar) is daarmee ook eenvoudig te berekenen, namelijk door er _nog_ eens 1/25 af te trekken, waarmee we op 8/25 uitkomen. Bovenstaande kansen zijn dus in het geval van precies één stelletje in de groep van 6. In het geval van meerdere stelletjes worden de berekeningen nog iets ingewikkelder.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Met mijn excuses voor de taalfouten in bovenstaande (had een paar zinnen omgeschreven en blijkbaar daarna niet meer voldoende gecheckt dat ze er nu goed stonden voor ik op de 'plaats reactie' knop drukte). Maar goed, als het idee maar duidelijk is.
dudemeister
7 jaar geleden
moker
weet je wat je doet
schrijf de namen op een papiertje
gooi maar je in je pet
trek een lootje
ben je t zelf, gooi terug
is t je vriendin, pak een andere
etc etc ... klaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen antwoord, daarom als reactie:
Als je gebruikt maakt van lootjestrekken.nl, kun je ook aangeven welke personen elkaar NIET mogen trekken.
Als je niet wilt dat je je partner hebt, of als je niet dezelfde persoon wilt trekken als vorig jaar, dan kun je dat daar aangeven. Maar nogmaals: dit is geen antwoord op de vraag. Misschien weet je dit allang en vroeg je het je gewoon af. Maar omdat veel mensen niet weten dat de mogelijkheid er is, geef ik het hier even aan. In ieder geval: een heerlijk avondje gewenst!

Antwoorden (2)

Het antwoord is 1/80.
We noemen de zes mensen: A, B, C, D, E en F.
Persoon A heeft lootje B
Persoon B heeft lootje A.
De mogelijkheden waarop de lootjes C, D, E en F over de personen C, D, E en F verdeeld worden mits ze niet zichzelf hebben gaan we nu berekenen.
In totaal zijn dit 4! (4*3*2*1) = 24 mogelijkheden.
Hier moeten we nog de mogelijkheden waarbij mensen zichzelf hebben afhalen.
Iedereen heeft zichzelf -> 1 mogelijkheid
3 mensen hebben zichzelf -> 0 mogelijkheden
2 mensen hebben zichzelf -> 6 mogelijkheden.
We trekken twee lootjes uit de overgebleven 4. Dit kan op 4 boven 2 manieren, oftewel (4*3*2*1)/(2*1) = 12 manieren.
We delen dit aantal door twee.
Stel je trekt de lootjes C en D. De overgebleven lootjes mogen dan maar op 1 van de 2 manieren verdeeld zijn, anders heeft iedereen zichzelf.
1 iemand heeft zichzelf. -> 8 mogelijkheden.
Stel C heeft zichzelf. De personen D, E en F mogen dan niet zichzelf hebben.
De lootjes D, E en F moeten over de personen D, E en F verdeeld worden.
Persoon D heeft twee mogelijkheden.: E of F.
Stel persoon D heeft lootje E. De lootjes D en F moeten over de personen E en F verdeeld worden. Dit kan op 1 van de twee manieren: D, E, F = E, F, D. Bij de andere manier (E, D, F) heeft persoon F zichzelf.
Stel persoon D heeft lootje F. De lootjes D en E moeten over de personen E en F verdeeld worden. Dit kan weer op 1 van de twee manieren: D, E, F = F, D, E.
Er zijn dus twee manieren per persoon. Als 1 op de 4 personen zichzelf heeft dan zijn er nog twee mogelijkheden waarbij de rest niet zichzelf heeft. Daarom doe je 4 * 2 = 8 manieren.
24 - 1 - 6 - 8 = 9 mogelijkheden
In totaal kunnen de loten A, B, C, D, E en F op 6! (6*5*4*3*2*1) = 720 manieren verdeeld worden. Hiervan zijn er 9 mogelijkheden waarbij persoon A lootje B heeft en persoon B lootje A én waarbij niemand zichzelf heeft.
9/720 = 1/80
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt ook alle rijtjes met de letters C, D, E en F opstellen en daarbij gaan kijken bij hoeveel rijtjes niemand zichzelf heeft. Dan vindt je ook 9 van de 24 rijtjes.
Inekez1
7 jaar geleden
Maar de vraag is niet 'hoe groot is de kans dat ze elkaar hebben' maar 'hoe groot is de kans dat 1 van de 2 de ander heeft'.
WimNobel
7 jaar geleden
1/80 kan het juiste antwoord niet zijn. Ik zie dat Laura correct tot de conclusie komt dat 9 combinaties ongewenst zijn. Vervolgens steek je veel moeite in het uitpluizen van alle mogelijkheden. Maar aan het eind deel je gewoon door alle (720) combinaties. Dus ook degene die al door het programma onderdrukt zijn.
Het antwoord is 9/265.
We hebben hier te maken met permutaties van zes elementen.
Er zijn drie soorten:
- permutaties die ongewenst zijn en daarom niet door het programma gegeven worden (waarbij iemand zichzelf trekt)
- permutaties die het programma niet als ongewenst beschouwt, maar die in de gegeven situatie toch ongewenst zijn (waarbij een bepaald stel elkaar trekt)
- gewenste permutaties (alle overige).

Ik tel de tweede en de derde soort en gebruik daarbij de notatie van cykels zoals dat bij permutaties gebruikelijk is. Alle patronen met een 1-cykel sla ik over. Alle andere komen voor in bepaalde patronen en ik geef hoeveel ieder patroon voorkomt:
(123456) komt 120 maal voor (nl. alle permutaties van 5 elementen)
(12)(3456) komt 90 maal voor, nl 15 manieren om de 2-cykel te kiezen maal 6 manieren om de 4-cykel te kiezen. 6 van deze 90 zijn ongewenst nl die waarbij de 2-cykel het bepaalde stel is.
(12)(34)(56) komt 15 maal voor, nl 5 manieren om de eerste 2-cykel te kiezen maal 3 manieren om de tweede 2-cykel te kiezen. Hiervan zijn 3 combinaties ongewenst.
(123)(456) komt 40 maal voor, nl. 10 manieren om de eerste 3-cykel te kiezen maal 2 manieren voor de volgorde van de eerste 3-cykel maal twee manieren voor de volgorde van de tweede 3-cykel.

Alle andere combinaties bevatten een 1-cykel en zijn dus al door het programma uitgesloten. Ik heb overigens deze combinaties ook allemaal geteld en kom dan op een totaal van 720. Dat moet ook, want het totaal aantal permutaties van zes elementen moet 720 zijn (6x5x4x3x2x1).

Maar nu het antwoord: we hebben 6+3 ongewenste permutaties gevonden binnen een totaal van 120+90+15+40 mogelijk door het programma gegeven uitkomsten. De kans daarop is dus 9/265.
WimNobel