Wat is de 27e variabele in een som?

Stel: je hebt een som met 26 variabelen (a t/m z) wat is dan de volgende variabele? Dus de 27e?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien het Griekse alfabet? Of gwn a met een 1tje eronder, net zoals bij scheikunde is. Co-efficiënt heet dat geloof ik

Het beste antwoord

Soms worden hoofdletters genomen. Naast a, b, c heb je dan A, B, C.

Soms wordt het Griekse alfabet genomen: α, ß, Γ enzovoort.

Vaak gaat het bij zulke grote aantallen variabelen echter om variabelen die min of meer gelijkwaardig zijn - een vorm van "meer van hetzelfde". Dan worden de variabelen genummerd met een subscript - zie bijvoorbeeld onderstaand plaatje.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal gaat het dan volgens mij toch om reeksen en dan worden Sigma (Σ) en Pi (Π) worden ook wel gebruikt in dat korter op te schrijven. Er zit eigenlijk nog best wel een limiet aan welke letters je ongestraft kan gebruiken in de wiskunde daar de meeste een grootheid of constante representeren. Maar goed... de taalkunde kent nog symbolen genoeg die de wis- en natuurkunde kunnen plagiëren :) Ik denk wel dat we rustig kunnen stellen dat wanneer je aan 1 alfabet niet genoeg hebt in je som het tijd wordt om te gaan nadenken over vereenvoudiging. Tenzij je over het schrijven van een computer programma praat natuurlijk maar zelfs dan nog breek je dat op in kleine stukken (of je moet echt enorme een fan zijn van discrete wiskunde).

Andere antwoorden (3)

AA, AB, AC, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij wil, maar je kan bv ook overstappen naar het Griekse alphabet, dus met alpha, beta gamma etc. Voluitgeschreven of als α, β, γ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van a1? Dat is beter dan overschakelen op een ander Alfabet of hoofdletters. Nog beter zou zijn om de eerste 26 variabelen al te nummeren bijv. a1...z1 en door te gaan met a2 als 27e variabele.
Overigens meestal gebruiken we de kleine lettertekens als coëfficiënt bijv. in aX.