Hoe bereken ik de hoeken van een 6 puntig dakje?

Ik wil een dakje maken voor een vogel huisje. Ik heb nu 6 gelijke hoeken (schuin) afgezaagd (30graden). Als ik er een dakje van maak komen de vlakken niet op elkaar. Hoofdpijn dossier! Help!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wiskunde
3.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Zijkanten en bovenkant iets afvlakken beetje schuine randen maken.
LeonardN
5 jaar geleden
Wellicht heb je iets aan deze online tool.
https://www.blocklayer.com/gazebos/gazebo.aspx
Je kan alle waardes invullen, echter is het wat lastig te begrijpen in eerste instantie welke waarde wat is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor jullie reacties! Ik zal het doorgeven aan mijn vriend vanavond, mocht hij nog vragen hebben dan meld ik me!

Antwoorden (1)

Als je een dak wilt maken met 6 hoeken, dan moeten de tophoeken minder dan 60 graden zijn. In een platte zeshoek zijn de de tophoeken 60 graden, maar omdat je het middelpunt als het ware omhoog wilt trekken, zal de basis van elk driehoek kleiner moeten maken.
Hoeveel kleiner, dat is afhankelijk van hoe spits jij het dak wilt hebben.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste keeswim, zaaginstelling 30 graden was te groot maar hoe groot zou hij dan moeten zijn? Op de bonnefooi proberen is niet zo handig.....