Monty Hall dilemma. Hoe groot is m'n kans om een auto te winnen?

Stel dat je in een tv show zit. Er wordt een decorstuk met drie deuren het podium op gereden. Achter twee deuren zit een geit, achter één deur een ontzettend dure auto. Je kiest bijvoorbeeld deur 1 en de presentator (die weet wat er achter elke deur zit) opent een andere deur (bijv deur 3) waar een geit achter zit. Dan vraagt hij aan je of je van deur wilt wisselen en voor deur 2 gaat of toch bij deur 1 blijft. Is het in je voordeel om van deur te wisselen?

-edit: ik wilde even het niveau hier testen. thanks voor alle mooie en goede antwoorden!-

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Je moet wisselen:
In 1e instantie moet je kiezen uit drie deuren, kans op de juiste is 33% (deur 1). Dus de kans dat het een van die andere deuren is, is 66% (deur 2 en 3 samen).
Omdat de presentator de 3e deur opent, weet je zeker dat die deur het niet is (0%). Hierdoor wordt de kans dat deur 2 de juiste is 66%, immers de cumulatieve kans dat de juiste deur 2 of 3 is, was 66%, en deur 3 is het niet.

De kansen zijn dan als volgt:
Deur 1: 33%
Deur 2: 66%
Deur 3: 0 %
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het antwoord moet zijn: ja ,heb ik me laten vertellen maar dat slaat nergens op
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, als je van deur verwisselt heb je 66% kans om de auto te winnen. als je bij dezelfde deur blijft heb je 33% kans. Je moet altijd wisselen in deze situatie dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wiskundig gezien is het beter om te wisselen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil toevoegen: dit is eigenlijk geen dilemma, maar gewoon een wiskundig probleem(pje) dat simpel is uit te rekenen. Het antwoord is ja.