Kan iemand mij vertellen waarom ik altijd moeite heb met een redactie of verhaalsom terwijl ik handig met een rekenmachine ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Dit komt ook mede door de afleiding of verwarring.
In normale sommen in het to the point waar het over gaat. Een getal heb je verder vaak geen extra gedachte of associatie bij.
Zodra je een verhaaltjes som krijgt, komt er veel informatie op je af, waarvan je van te voren nog niet weet of het nodig of nuttig is. Door deze afleiding of verwarring doen je hersens er langer over dit te verwerken.
Ook worden factoren gebruikt die normaal in een directe som niet vaak gebruikt worden. Denk hierbij aan het rekenen met tijd (afwijking van het tientallig stelsel) of omrekenen nodig is als in "Jan rijd naar links met 5 km/u, Bert loopt met 1 m/s naar rechts...." of onbekende variabelen: "Jan is ouder dan Anne, maar Peter, de oudere broer van Jan is ..."

Een hoop extra informatie dus wat eerst verwerkt moet worden tot bruikbare data om te verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat er een verschil zit tussen de som gelijk te zien en een verhaal waaruit je moet bekijken wat de som is.

Een verhaalsom zit het in het lezen.
En veel mensen hebben het daar iets moeilijker mee.
Ik zelf ook maar dat kan je oefenen door simpel alle getallen uit het verhaal te halen.
En te bekijken wat het verhaal wilt dat je met de cijfers doet.
Zo krijg je een som.

Succes