Hoe krijg ik de som √5+3 op mijn grafische rekenmachine?

Ik heb een grafische rekenmachine van Texas Instruments type TI-84 plus. Als ik deze som op mijn rekenmachine doe krijg ik de wortel niet weg, die blijft dus boven de hele som en niet alleen boven de 5. Hoe kan ik zorgen dat ik deze som wel kan oplossen? Ik heb al wat geprobeerd met haakjes maar dat werkte ook niet echt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Antwoorden (3)

Ik ken die rekenmachine niet, maar kun je niet 3 + √5 doen? Het resultaat is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het resultaat is bij deze som inderdaad hetzelfde, maar als ik straks moeilijkere sommen moet oplossen op mijn rekenmachine, kan dat niet altijd.
Je kan gewoon √5+3 intikken op de rekenmachine. Daar komt dan 5,23 uit en dat is goed.
Of bedoel je de wortel van 8? Dan kan je √en dan meteen een haakje, de som en dan haakje sluiten doen.
Dan komt er 2,82 uit.
Is dat een antwoord op je vraag?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat de rekenmachine de wortelt verlengt inderdaad en er dus √(5+3) van maakt. Ik moet nog even kijken hoe dat anders moet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Edit: Als je √5 en dan pijltje naar rechts drukt dan verlengt hij de √ niet en kan je daarna +3 etc intikken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druk op de knop ‘mode’. Verander je mode in ‘Classic’. Het probleem zou nu opgelost moeten zijn.