Wat betekent een getal met een klein getalletje er naastonder?

stel x niet tot de xste macht maar eronder staat het tekentje

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.1K
Reddie
10 jaar geleden
Je geeft wel een héél slecht voorbeeld.
De letter x is zo ongeveer het enige ding wat nóóit als zogenaamd subscript (onder aan de letter) voorkomt.

Het beste antwoord

Zonder verdere gegevens is dit niet zomaar te zeggen, denk ik (ik noteer jouw voorbeeld hier als x_x ).

Op zich komen subscripts of indices (zo heten ze) best vaak voor in de wiskunde, maar dan doorgaans bij variabelen, niet bij getallen.

Bij variabelen zijn ze nl. handig om verbanden tussen grote aantallen variabelen die toch op een of andere manier ‘bij elkaar horen’, aan te geven.

Bijvoorbeeld. Stel dat je de rij van fibonacci hebt (na de eerste 2 enen is elk volgend getal de som van zijn twee voorgangers):

1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21,...

dan wordt het eerste getal wel a_1 genoemd, het tweede a_2, gevolgd door a_3, a_4, a_5, enz. enz. en wordt de hele (oneindig lange) rij wel uitgedrukt door te zeggen:

a_1=1
a_2=1
a_n = a_{n-1} + a_{n-2} voor alle n > 2.

Zulk gebruik is vrij standaard, maar x_y waarbij x een GETAL is zie ik niet zo vaak. De meest waarschijnlijke betekenis waaraan ik dan zou denken als er geen verdere context is, is die van ‘getal x uitgedrukt in talstelsel met grondtal y’. Bijvoorbeeld:

10_1 = het getal 10 in talstelsel met grondtal 1 = "1111111111" (eigenlijk gewoon 10 als je het turft)
10_2 = het getal 10 in talstelsel met grondtal 2 = 10 in binaire representatie = "1010"
10_3 = het getal 10 in talstelsel met grondtal 3 = "101"
10_4= het getal 10 in talstelsel met grondtal 4 = "22"
10_5= "20" , etc.

Hoewel ik wel denk dat dit een standaardafspraak is (weet ik niet helemaal zeker), denk ik ook dat deze niet zo heel bekend is.

Ik heb het ook nog wel eens gebruikt zien worden in andere betekenissen , maar die zijn allemaal zo technisch en specifiek en weinig bekend dat de schrijver er altijd meteen bij uitlegde wat hij ermee bedoelde, juist omdat het NIET als standaard werd verondersteld. Dus ga ik er niet vanuit dat het in die hoek zal liggen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voorbeelden in verschillende getallenstelsels klopt niet helemaal.
10_2 is binair geschreven, dus als je dat in het decimale stelsel wilt hebben is dat 1*2^1+0*2^0=2_10. Nog een paar andere voorbeelden:
11001_2 = 25_10
12020_3 = 141_10
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ah, je hebt gelijk ja, ik interpreteer het hier precies verkeerd om. 10_2 is niet 'het getal 10 en dat dan omgezet in binaire codering', maar juist 'de string "10" als binaire codering opgevat'. Dus inderdaad is 10_2 = 2_10 = "ons gewone getal 2", enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou ook nog kunnen dat het hier om een subscript ter aanduiding gaat: bijv. F_{z}
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed dat je zei dat je het niet zeker wist!