Heb ik dyscalculie? Want ik draai heel vaak getallen om en als ik sommetjes maak dan doe ik er soms heel lang over. bijv. 18-13=?

Pas na 2 min. wist ik het antwoord! nou, ja, toen pakte ik mijn reken machine! Ik ben nu 12 maar ik vind sommen voor 7 jarigen moeilijk! HELP!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

Daar lijkt het wel een beetje op. Ga eens op school met je mentor praten. Die kan je een test laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi!

Herken je je ook in de hier genoemde problemen?
Als dat zo is zou je inderdaad dyscalculie kunnen hebben.
Er zijn dure testen voor, maar overleg eerst even met je ouders, met je mentor, met je huisarts wat er mogelijk is.
Misschien vergoedt de verzekering het.

Het is wel goed voor jezelf om te weten of je het wel of niet hebt. Dan snap je beter waarom rekenen zo slecht gaat. En dan kun je daar rekening mee houden bij je beroepskeuze. Het is namelijk gen domheid. Er zit dan in je hoofd een verbinding die niet snel genoeg de signalen doorgeeft. Zo ben je geboren. Kun je niks aan doen.

bron:
http://www.dyscalculie.org/

Het woord dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht kunnen rekenen.

Het voorvoegsel 'dys' komt uit het Grieks en betekent 'slecht'.
'Calculie' komt van het Latijnse 'calculare', dat 'rekenen' betekent.
Dat woord 'calculare' komt weer van 'calculus', dat 'kiezelsteen' betekent of 'steentje' op het rekenbord.

Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals een zwak ruimtelijk inzicht, moeite met klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht.

Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is, met een neurologische achtergrond.

Dyscalculie: een rekenstoornis
Dyscalculicus: iemand die dyscalculie heeft
Vroeger werden kinderen met dyscalculie dom en lui gevonden, faalangst was het resultaat.
Nog steeds wordt het probleem onderschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ik ben ook 12 en ik zal je wat kenmerken geven:
-Morsen met eten
-Moeite met lego/rummikub/monopoly
-Getallen omdraaien
-Moeite met de tafels, (ook als je 5 x 5 doet, = 25 dan doe je 52)
-Getallen raar-fout opschrijven
-Op je vingers tellen
-Achterstand van minimaal 1 jaar (dit niveau kan getest worden)

Vraag je juf/docent naar info!