Wie kan mij vertellen hoe ik de inhoud van een band uitreken?

Hoe reken ik uit hoeveel liter inhoud mijn band (auto) heeft. LxBxH kom ik niet mee weg;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
7.2K

Het beste antwoord

Eerst doe je 2 * ¶ * r^2 (twee maal pi maal r-kwadraat), waarbij r de radius van de band is (de helft van de diameter). Dan heb je de oppervlakte van de zijkant van de band, inclusief velg. Dat vermenigvuldig je met de breedte van de band, dan heb je de inhoud van de band, inclusief velg.

Wil je de velg eraf hebben, dan moet je weer 2 * ¶ * r^2 doen, maar dan met r als radius van de velg. Dan weer vermenigvuldigen met de breedte van de band. Dit getal trek je van de eerder berekende totale inhoud af, en dan heb je dus de inhoud van de band zonder velg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo simpel kan het zijn... thx
Cryofiel
13 jaar geleden
Eens met antwoord en met commentaar van podk. +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wtp: Ik ben wel even uitgegaan van een vereenvoudigde weergave van een band ja. In werkelijkheid ligt het nog ietsje anders. Jouw formule lijkt me echter eerder voor een fietsband van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inhoud Torus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Torus.
Lijkt me een goede oplossing van wtp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een autoband is absoluut NIET een torus, dat komt eerder overeen met een fietsband. De vraagsteller gaf duidelijk aan dat het om een autoband ging, dus kun je hier de formule voor een torus niet toepassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is dus toch lastiger dan ik dacht....... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wtp: ja, een autoband is in de praktijk ook geen vierkante ronde buis, zoals jij het omschrijft. Het komt alleen wel wat dichter in de buurt dan een torus. Er tussenin gaan zitten zoals jij voorstelt, zou inderdaad nog weleens de beste benadering kunnen zijn.

Andere antwoorden (3)

Neem een grote bak met water, reken uit hoeveel water er in kan, vul hem totdat hij overloopt, duw nu de opgepompte band onder water, haal hem er uit en weeg hierna het resterende water in de bak, trek dat af van de inhoud van de bak, maak van kilo's, liters en je hebt de inhoud van de band, min de banddikte en de velg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij benadering:
Als je de doorsnede van de band als een cirkel beschouwd, dan:
Eerst D3 uitrekenen:
D3=(D1+D2)/2
Dan het volume uitrekenen:
V=1/4*3,14*D4²*3.14*D3
Waarbij:
D1=buitendiameter band
D2=binnendiameter band
D3=gemiddelde diameter band
D4=diameter doorsnede band
Het ventiel vergeten we dan maar…..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minnetje. Wat doe ik fout?
R1=straal (halve buitendiameter) band b.v.60/2=30 R2=straal (halve diameter) velg b.v. 34/2=17 H is breedte loopvlak en velg b.v. 16 Inhoud buitenband incl velg is 3,14x(30x30)x16=45216CC =45 liter Inhoud velg is 3,14x(17x17)x16=14519 cc =15,5 liter Inhoud 1 - inhoud 2 =inhoud band 45-15,5=29,5 liter dus even de buiten diameter van band en velg opmeten en breedte van de band dan kun je uitrekenen wat het volume van jouw band is.