Hoe los je de hieronderstaande berekening op?

Ik ben aan het oefenen voor mijn examen wiskunde vwo. En daarvoor was ik het examen van vorig jaar eerste tijdvak aan het oefenen. bij vraag 19 moest je een vergelijking oplossen. maar ik weet niet hoe ik deze moet oplossen. de vergelijking is 4,79 * ((r^480)-1)/(r-1) = 27000
ik moet r dus berekenen.. alleen ik kom niet op het goede antwoord uit.
ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vorig jaar examen vwo gedaan. Ongelooflijk hoe snel je dit soort dingen weer vergeet als je gaat studeren :p

Antwoorden (1)

In GR zetten, linkerhelft y1, rechter y2 met r als x, dan laten tekenen, dan mbv calc-intersect het snijpunt berekenen, dan krijg je de x te zien, en tadaa; je weet r
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag kon ik nog snappen, maar het antwoord gaat boven mijn pet.
Wat in vredesnaam is GR en wat is calc-intersect?
Kijk, dat bedoel ik nou... dat is geen algebra meer, maar abracadabra
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel; GR betekent grafische rekenmachine, is gewoon een zeer uitgebreide rekenmachine. Je typt in je GR allebei de delen van de vergelijking in. De GR gaat dan beide grafieken tekenen. Nu staan er dus 2 lijnen in de grafiek, die van de rechterkant van de vergelijking, en van de linker. Dan kan je met calc-Intersect, dat is een functie op die GR, bekijken waar de grafieken snijden. Op dat punt is dus links gelijk aan rechts, en dan kun je aflezen op welke r dat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, op zowel HAVO als VWO bij Wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde, M&O en Economie. Hoewel economie volgend jaar gaat veranderen; "Voor de kandidaten die in 2010 starten in klas 4 havo en vwo (dus centraal examen havo 2012, en vwo 2013) geldt in ieder geval nog de huidige regeling, met de huidige toegestane types grafische rekenmachines en zonder de eis van een geblokkeerd of gewist geheugen.
De enige wijziging voor de leerlingen die in 2010 starten betreft het feit dat bij het centraal examen van af 2012 (volgens het nieuwe examenprogramma) economie havo de grafische rekenmachine niet langer is toegestaan." Volledig terecht overigens mijns inziens, je kan nu gewoon lappen tekst in je GR zetten, en via een zoekfunctie het juiste begrip snel opzoeken. Maar goed, gelukkig is dat nu nog niet het geval, dus ik zet mijn GR elk examen vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er maar 'ns effe rap een +je bijgedouwd....
Eigenlijk zou ik dit alles best wel willen begrijpen. Mijn opleiding ligt echter 5 hoeken verderop.