hoe bereken je poker kansen?

Hand 1: Hand 2: Hand 3: Tafel:
3♥ 8♠ 9♥ 2♥ 4♥ 2♣ 2♦ 7♦ K♦
dit is de hand die op tafel licht en de situatie wordt bekeken vanuit de positie van een "alwetende speler". hoe berken ik de kans van wist voor iedere partij zodat het totaal op 100% uitkomt.
laat aub wiskundige berekeningen zien, dat is namelijk wat ik echt nodig heb om het te begrijpen.
zo'n poker odds caculator website helpt mij niet.
Bedankt voor alle hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een win kans is niet makkelijk uit te rekenen en zal je moeten begrijpen. Het is totaal afhankelijk van welke spelers er aan tafel zitten en wat hun speel style is. De win kans berekening is geen vaststaand feit. Je weet namelijk niet welke kaarten precies in de handen van je tegenspelers zijn, en dus welke kaarten er nog in het deck zitten. Je zal eerst de spelers moeten lezen en op die manier kan je gokken welke kaarten zij zullen hebben (alleen hoge, of lage kaarten enz...)
Vervolgens zal je moeten weten welke kaarten al uit het deck zijn met zekerheid, dit zijn de kaarten welke al op tafel liggen. Voorbeeld, jij hebt 1 aas, een tegenspeler die normaal rustig speelt raised alles. De kans dat hij goede kaarten heeft, en dus een aas is een goede mogelijkheid, dan weet je dat je kans klein is dat er nog 1 of 2 azen op tafel komen. Daarnaast zijn er nog methodes om uit te rekenen wat de handen zijn met de meeste win kans. CONCLUSIE:
Ik weet niet hoe je het beste kan berekenen aangezien ik amateur pokeraar ben. Maar een win kans van 100% is een ILLUSIE.
Koop een poker tactics boek, en lees het goed door.. het belangrijkste in poker?? Geduld en ervaring!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De win kans berekening is geen vaststaand feit. Je weet namelijk niet welke kaarten precies in de handen van je tegenspelers zijn, en dus welke kaarten er nog in het deck zitten. Onzin. Ten eerste is het wel een vaststaand feit, een kans van 25% is een vaststaand feit, welke zegt dat als je tegen oneindig vaak diezelfde situatie speelt je tegen de 25% keer wint. Dat je niet weet welke kaarten erin zitten maakt voor de berekening niet uit. Als je wel meer weet (dmv checken welke kaarten foldenden tegenstanders weggooien) zou je een berekening krijgen voor een situatie die feitelijk anders is dan de eerdere bekende situatie. Winkansen zijn heel makkelijk uit te rekenen, exact met computers en er zijn vast pro's en zelfs amateurs die een behoorlijk goede schatting kunnen geven als 50-50 60-40 70-30 75-25 of zelfs 75-20-5(5 voor een gelijkspel). Als je op tv kijkt zie je toch ook instantaan de kans staan. Als je goed luistert hoor je ze ook wel eens roepen:damn 70-30 and i still lost. Het zal dan een 28,97- 71,03 kans geweest zijn bijvoorbeeld. Net zoals alle tot coinflips gereduceerde kansen vaak 49-51 of 48-52 kansen zijn. "Het is totaal afhankelijk van welke spelers er aan tafel zitten en wat hun speel style is." Zucht nee. Winkans is een stukje wiskunde die puur kijkt naar getallen en niet naar speelstijl. Als je tegen Doyle speelt wordt er niet een handicap op jou toegepast ofzo. Er wordt domweg gekeken naar alle 52 kaarten en de kaarten die spelers in het spel in de hand hebben. Alternatief zou je, de kaarten die uit het spel zijn en zijn geregistreerd door de camera in de berekening mee kunnen nemen. Waar je gelijk in hebt is dat winkans niet zaligmakend is. Maar dat is altijd zo met kans. Maar een win kans van 100% is een ILLUSIE. Ook niet altijd waar. Tafel: Ah, Kh, Qh
Speler 1: Jh. Th
Speler 2: Ac, Ad Speler 1 heeft een winkans van 100%, vaststaand feit. Door die uitspraak laat je zien dat je niet helemaal snapt wat er met winkans bedoelt wordt. Winkans in poker wordt altijd berekent over een hand, niet over een tournooi of carriere ofzo. Daar kan je idd namelijk niks over zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe hoef je de kansen ook niet eens te bereken er zijn spelers die hebben gewoon een aantal rijtjes uit hun hoofd gestampt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Voorbeeld, jij hebt 1 aas, een tegenspeler die normaal rustig speelt raised alles. De kans dat hij goede kaarten heeft, en dus een aas is een goede mogelijkheid, dan weet je dat je kans klein is dat er nog 1 of 2 azen op tafel komen." Ja, hiermee laat je dus echt zien dat je niet weet wat winkans is. Of iig wat ermee bedoelt wordt alles er over gesproken wordt ivm met poker. Als iemand een 100% winkans heeft, zegt het niet dat hij gaat winnen. Hij kan immers soms nog folden. Winkans is gebaseerd op het moment waar in de spelers zitten en (theoretisch bijv. allebei all-in zouden gaan). De volgende stap kunnen de winkansen behoorlijk draaien, behalve in het geval dat iemand al 100% of 0% winkans heeft. Speelstijl wordt NOOIT meegerekend in winkans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
StratoStyx had het niet helemaal juist, maar ook niet helemaal fout. De échte winkans kan wel degelijk van speelstijl afhangen, zolang spelers nog kunnen passen. Je kunt ze bijvoorbeeld wegbluffen met een slechte kaart e.d. De berekening van kansen slaat slechts op dat geval waarin alle overgebleven spelers doorspelen tot het einde. Dat is eigenlijk een aanname. Anders valt er niet goed aan te rekenen.
Ik weet niet welke autoriteit het begrip "winkans" een eenduidige definitie heeft gegeven, maar de vraag moet dus inderdaad gaan over de statistische kans; niet de 'werkelijke' kans.

Antwoorden (1)

Dit behoorlijk ingewikkeld om te berekenen, maar de statistische kans op een bepaalde uitkomst bepaal je eigenlijk door alle mogelijkheden die zich nog kunnen voordoen in het spel (d.w.z. de nog te trekken kaarten van de dealer) op te sommen, waarbij je aanneemt dat elke kaart die nog niet op tafel ligt even waarschijnlijk is. Voor elke mogelijkheid bepaal je wat de uitkomst voor een speler is (winst of verlies), en daaruit bepaal je de kans.
In dit geval worden er nog twee kaarten getrokken. Omdat er 9 kaarten bekend zijn, zijn er nog 52-9=43 over. Voor de eerste kaart die getrokken wordt zijn er dus 43 mogelijkheden. Voor de tweede dan nog maar 42. Echter, voor de uitkomst maakt het niet uit in welke volgorde ik die twee trek (eerst 2H en dan 10S is hetzelfde als eerst 10S en dan 2H), dus het totale aantal paren is 43*42/2=903.
Vervolgens maak je een grote tabel met elk van die 903 mogelijke trekkingen. Voor elke trekking bekijk je welke speler wint. Vervolgens ga je tellen hoe vaak speler 1 wint, hoe vaak speler 2, hoe vaak speler 3, en hoe vaak de uitkomst onbeslist is. Dat moet opgeteld 903 opleveren. Ik ga hier die tabel niet opstellen, maar stel dat speler 1 193 keer wint, speler 2 286 keer, en speler 3 424 keer.
Tenslotte druk je die getallen als percentages uit: 193/903=0,21373..=21.4%, etc. Die leveren dan opgeteld 100% op.
Er zijn vaak wel wat truukjes te bedenken om het telwerk wat te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld, als speler 1 AH en JH heeft, en de dealer heeft al 10H, QH en KH getrokken, dan wint speler 1 in alle gevallen want dan heeft ie in zijn eentje royal flush. Commentatoren maken gebruik van dat soort logica. Maar de telmethode hierboven werkt altijd, en is simpel. Als je een computer het telwerk laat doen is het zo klaar (zelfs met twee spelers en nog pas 2 kaarten getrokken door de dealer zijn er maar 15180 verschillende mogelijkheden hoe het spel verder kan gaan, en dat doet een computer in een fractie van een seconde).