Wat is het verschil tussen kritieke gebied en P-waarde?

Ik snap niet helemaal waar het verschil hem nou precies in zit tussen de manier van de P-waarde en het kritieke gebied om een hypothese te testen binnen de statistiek. Kan iemand dit mij vertellen?

7 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

Kritieke gebied is een gebied in een statistische verdeling waar de waarschijnlijkheid dat een waarde zich bevindt kleiner is dan een bepaalde waarde. P-waarde is de kans dat een resultaat optreedt als de veronderstelling waar is. P-waarde is een maat voor de kracht van de bewijsvoering.
Bronnen:
een maand geleden