Hoe bereken ik de afgeleide bij een combinatie van standaard functies

Bij het bereken van een afgeleide zijn er een aantal standaard functies (vb: f(x) = x^a = a*x^(a-1)

Alleen hoe bereken ik nu het antwoord, door gebruik te maken van de standaard functies, als ik bijvoorbeeld heb: y=f(t)=0,5t^3+t^3

(Uitleg bij een andere som opgebouwd uit meerderen standaard functies is ook goed)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

y'=1,5t^2+3t^2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf hoe de functies met elkaar samenhangen

Als
f(x) = h(x) + g (x)
Dan
f’(x) = h’(x) + g‘( x)

Als
f(x) = h(x) * g (x)
Dan
f’(x) = h’(x) *g( x) + h(x) *g’( x)
(Dit is de productregel)

En zo zijn er nog meer regeltjes, zoek maar eens in bijvoorbeeld wikipedia naar: productregel, quotientregel, kettingregel