Kan iemand simpel uitleggen waarom 1+2+3+4+5...etc. niet gelijkstaat aan oneindig?

Een bekende van me beweert bij hoog en laag dat de uitkomst van 1+2+3+4+5 et cetera NIET gelijkstaat aan oneindig. Kan iemand me dit vanuit wiskundig perspectief eenvoudig toelichten toevallig? Er is al bijna ruzie over hier...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Tot hoe ver loopt de etc?
Erna55
7 jaar geleden
Het onderwerp oneindigheid is complex. Lees maar eens hier :
http://www.fi.uu.nl/wiskrant/artikelen/252/252december_krijn-nepveu.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka oneindig ver. Het antwoord is -1/12. Dat lijkt een grap maar is het niet. https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww Het heeft ook natuurkundige relevantie:
https://youtu.be/w-I6XTVZXww?t=6m1s
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Zeta_function_regularization https://en.wikipedia.org/wiki/1_%2B_2_%2B_3_%2B_4_%2B_%E2%8B%AF
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze is leuker om te beginnen:
https://www.youtube.com/watch?v=PCu_BNNI5x4
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/wiskunde/vraag/588983
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of 0,9999999999999999999999999999999... =1 Dus niet afgerond 1 maar het is gewoonweg 1.
kierkegaard47
7 jaar geleden
In de klassieke zin heeft deze som geen uitkomst maar divergeert deze naar oneindig, zoals je dat ook intuïtief zou verwachten. In het kader van onderzoek naar een zeer complexe en voor de wiskunde uiterst belangrijke functie (de zgn. Riemann-zeta-functie) is echter het vermoeden opgerezen dat dit soort reeksen, ondanks hun divergentie, wellicht toch een bepaalde diepere structuur bezitten. Omdat die divergentie naar oneindig het onderzoek naar die diepere eigenschappen in de weg stonden zijn er vervolgens bepaalde methoden (regularisatiemethoden) bedacht om in niet-klassieke zin toch nog een eindige uitkomst aan dergelijke reeksen toe te kunnen wijzen. Pas je die toe, dan blijkt dat er veel voor te zeggen valt om aan de reeks 1+2+3 + ... (als we dus de divergentie van de reeks 'negeren', zogezegd) de uitkomst -1/12 toe te kennen. Dat is veiliger dan te zeggen dat "de uitkomst -1/12 is", hoewel het natuurlijk in veel populariserende artikelen wel zo gebracht wordt omdat het lekker idioot klinkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kierkegaard47 Hier nog een mooie uitleg die de 1+2+3+...= -1/12 reduceert tot een beter geheel. https://plus.maths.org/content/infinity-or-just-112 "they went ahead with their sleight of hand. In doing so they got over a million hits and had the world talking about zeta functions and mathematics. For this they should be congratulated" Door de trucs behaalden ze meer dan 1 miljoen youtube hits. En vandaar dat vijfmeter waarschijnlijk nu door een bekende iets ongeloofwaardigs hoort, wat met de juiste uitleg en toepassing ook niet echt relevant is.
kierkegaard47
7 jaar geleden
@MrTomaat, Kijk, dat lijkt me nu wel een helder verhaal dat de essentie juist weergeeft, en nog steeds zonder al te diep op allerlei technische details in te gaan. Ook voor mijzelf verhelderend, ik ben bepaald geen specialist op dit specifieke deelgebied van de wiskunde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is uit te leggen, maar niet simpel ;) En je kennis heeft gelijk: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + ... = -1/12. Waarom wordt uitgelegd in deze video op YouTube (in het Engels): https://www.youtube.com/watch?v=w-I6XTVZXww

Antwoorden (2)

1+2+3+4+5 etc is altijd een absoluut getal, ongeacht hoever je doorgaat met optellen. De wiskundige term oneindig is dat juist niet.
Er is een wezenlijk verschil tussen de wiskundige term 'oneindig' en de taalkundige term 'oneindig'. Taalkundig kun je getallen oneindig blijven optellen, maar de uitkomst daarvan is niet hetzelfde als het wiskundige 'oneindig'.
7 jaar geleden
Het kan helpen als je kort kan toelichten wat die bekende dan precies beweert of wat de argumenten zijn.

Er zijn hier in de opmerkingen al wat verwijzingen geweest naar exotische manieren van optellen (zoals de Ramanujan-sommatie), maar in de gewone en meest voor de hand liggende manier van omgaan met sommen met oneindig veel termen, is 1+2+3+4+5+... wel degelijk oneindig.

Meer precies zegt men in de wiskunde dat een som met oneindig veel termen zelf oneindig is, als je de som van de eerste n termen willekeurig groot kan maken door n voldoende groot te kiezen. Iets concreter: ja kan de ('gedeeltelijke', eindige) som 1+2+3+...+n groter krijgen dan eender welk reëel (of natuurlijk) getal naar keuze, als je n maar groot genoeg neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Juist! + .