Hoe kun je Phi berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is PHi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat js PHi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je pi? Dat 3,1415926535...,,?

Het beste antwoord

Het getal Pi kan je benaderen door in een cirkel met bekende lengtes een veelhoek te tekenen (bijvoorbeeld een twaalfhoek). Reken de omtrek uit van deze twaalfhoek. Je zal in de buurt van het getal Pi komen.
Hoe groter de veelhoek, hoe dichter je Pi benaderd.

De oude Egyptenaren berekende Pi door de omtrek van een achthoek te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deel 22 door 7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3,142857 komt er uit.
Pi = 3,14159 Klopt niet helemaal hé?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wiskundige constante π is een irrationaal getal. Dit houdt in dat π niet als een verhouding van twee hele getallen, niet als een eindige breuk te schrijven is. Dat betekent dat in de decimale voorstelling van π geen zich herhalende periode voorkomt, zoals bij een rationaal getal als de breuk 22/7 wel het geval is: 3,142 857 142 857 et cetera. De waarde van π kan in decimale notatie wel benaderd worden, maar de reeks cijfers achter de komma bevat geen patroon, is telkens anders. 22/7 komt wel in de buurt maar is niet helemaal goed
rose
12 jaar geleden
En in de wiskunde is niet helemaal goed helemaal niet goed.
Stel je wilt de omtrek van een cirkel van bijvoorbeeld de koektrommel (die zijn niet altijd rond maar daar gaat nu even niet om)
De juiste formule om de omtrek te meten is
pi x diameter = .... cm
je meet de diameter van de koektrommel en die is 12 cm.
waarbij pi x12= 37,69911184 cm is de juiste omtrek.

En stel je meet de omtrek met een meetlint. Daarbij kwam je uit op 37,69911184 cm ( dat is trouwens best knap dat je zo precies kan meten)
Als je nu de formule gaat veranderen zodat pi getal kan worden berekent heb je de volgende formule
omtrek : diameter = pi
Dus 37,69911184: 12 = 3,141592654
(en dan heb je nog veel meer cijfers er achter want pi is een oneindig getal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de Griekse hoofdletter Phi wordt meestal iets van flux aabgeduid, met de kleine letter wordt o.a. de fasehoek aangeduid.
De berekening hangt af van het vraagstuk waarin phi voorkomt.
Voor de berekening van het getal dat aangeduid wordt met de griekse letter pi zijn diverse wiskundige benaderingen zoals hierboven al in een paar voorbeelden genoemd wordt.
Phi is onze letter F, Pi is onze P.

Toegevoegd na 5 minuten:
Phi = Ψ, phi =φ, pi = π, als ik ze op mijn mobieltje tenminste goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pi kun je met limieten van series berekenen en afschatten met taylorpolynomen.
En ook met cirkels en reeksen(limiet ervan en optelsom ervan).
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_(wiskunde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een overbodige vraag, maar gaat het nou om Phi (als in de Guulden Snede) of het getal Pi?

In het geval van de eerste, verwijs ik je naar de bron.

In geval van het tweede, naar de bovenstaande reacties.