van de Egyptische god Meter, die het symbool van orde was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee jaar Egyptologie gestudeerd, nog nooit gehoord van Meter. De godin van 'orde' was Ma'at, dat wel. Dussss, meter, maat nemen, nou ja. :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Wikipedia vind ik niets over een god die naar de naam "Meter" luistert...
Als je het over het Vlaamse woord meter (peettante) hebt, vind je het antwoord in onderstaand linkje: Afgeleid uit de Frankisch-Gallische kerktaal van het woord 'Matrina' en 'mee' of 'mete' voor 'oude vrouw'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt een belgen mop maar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de helft van mijn familie heeft een meter. En dan bedoel ik geen metalen staaf.
Het komt van het grieks woord "métron katholikos".

The first recorded proposal for a decimal-based unit of length was the universal measure unit proposed by the English philosopher John Wilkins in 1668.[2][3] In 1675 the Italian scientist Tito Livio Burattini, in his work Misura Universale, used the words metro cattolico (metre catholic) which was derived from the Greek μέτρον καθολικός (métron katholikos), "a univeral measure". This word gave rise to the French mètre which in 1797 was introduced into the English language.[4]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Italiaan Tito Livio Burattini publiceerde in 1675 de Misura Universale, een werk waarin hij de meter vastlegt op de lengte van een slinger die beweegt met een halve periode van 1 seconde. De door hem gevonden waarde zou volgens de huidige definitie ca. 993,9 mm bedragen. Dat de slingertijd afhangt van de zwaartekrachtversnelling ter plaatse – dat wil zeggen van de plaats op aarde en van de hoogte boven de zeespiegel – was nog niet bekend. Ook de uitslag van de slinger is van invloed. De meting van Burattini was dan ook naar huidige maatstaven onnauwkeurig, maar in zijn tijd was het een prestatie.

De meter werd in 1791 gedefinieerd door de Franse Academie van Wetenschappen als het tienmiljoenste deel van de afstand van de noordpool tot de evenaar, gemeten op zeeniveau, langs de meridiaan van Parijs. Jean-Baptiste Joseph Delambre en Pierre Méchain voerden metingen uit. Zolang de metingen nog niet gereed waren werd er een voorlopig prototype gebruikt als standaard.

Het Nederlandse "meter" is afgeleid van het Franse "mètre" gevormd van het Griekse "metron' (maatstaf, maat)