Kan iemand me vertellen wat Bach met wiskunde te maken heeft?

Ik weet wel dat het iets met de interval te maken heeft, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Kan iemand het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.7K

Het beste antwoord

Bach verleende zijn composities soms een diepere betekenis door symboliek. Bijvoorbeeld in de Matthäus Passion: daar is het eerste deel korter dan het tweede om daarmee de verhouding van een kruis te symboliseren.
Friedrich Smend ontdekte in de werken van Bach bijzondere getallensymboliek. Hij publiceerde in 1947 artikelen waarin hij beweert dat Bach in zijn composities een code heeft gebruikt die berust op de rangnummers van het alfabet: A=1, B=2 enz. In het Latijnse alfabet, dat in de achttiende eeuw in Duitsland werd gebruikt, zijn I en J identiek, evenals U en V, zodat Z=24. In deze code wordt CHRISTUS voorgesteld door het getal 112 en CREDO door 43. Smend vond dat het Credo van de Mis in B mineur 784 (7x112) maten besloeg, wat zou kunnen betekenen dat de naam van Christus zeven keer wordt aangeroepen. In hetzelfde werk omvatten het koor 'Credo in unum Deum' en het direct daarop volgende 'Patrem omnipotentem' 129 maten. Dat is 3x43, dus 'Credo, credo, credo'. De 3 kan slaan op de Heilige Drievuldigheid. Zo zijn er meerdere gevallen van een verborgen codering te vinden.

Kees van Houten en Marinus Kasbergen schreven het boek "Bach en het getal". Is het opzet of toeval dat het boek 216 pagina's telt? Volgens de auteurs staat dit getal zowel voor Acht und Zwanzig Juli, Bachs sterfdatum als voor 3×72, ofwel 372; dat is 1750, Bachs sterfjaar in de Rozenkruisersjaartelling. Van Houten en Kasbergen brengen deze getallen aan het licht door Bachs composities, uitgaande van een muzikale analyse, onder te verdelen in groepen maten of noten. De naam Bach kan worden uitgedrukt als 2-1-3-8; bij elkaar opgeteld is dat 14. Op dezelfde manier wordt "J.S. Bach" gesymboliseerd door het getal 41.
In de literatuur is er al vaak op gewezen dat deze getallen in het werk van Bach regelmatig opduiken. Zo heeft het thema van de eerste fuga uit Das Wohltemperirte Clavier 14 noten. In maat 14 begint een groep van 14 maten waarin het thema 14 maal verschijnt. Bach heeft op deze manier zijn eigen handtekening in zijn muziek aangebracht. Van Houten en Kasbergen gaan echter verder. De getalsstructuren die de heren in Bachs muziek blootleggen zijn soms van een onwaarschijnlijke symmetrie en perfectie. Dat het openingskoor van de Johannespassie precies 2200 (=22=X=Christos) koornoten bevat is een opmerkelijke constatering.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wiskunde heeft met patronen te maken. Bach gebruikt in zijn muziek veel patronen (intervallen) en daardoor kan zijn muziek wiskundig worden bekeken.