Wat is de kansbereking bij Yathzee als ik 1 t/m 4 gooi en ik heb alleen een 5 nodig voor de grote straat?

Met Yathzee gooi ik 1 t/m 4. Ik heb een 5 nodig voor een grote straat. Nou weet ik, met één keer gooien heb ik 1 op 6. Maar het gaat om 2 keer achter elkaar gooien.

Mag ik dan het zien als 2 keer een 1 op 6.(16,6% aangezien dat dobbelstenen geen geheugen heeft.) of moet ik ziet als in "aantal mogelijkheden" om die 5 te gooien of moet ik het behandelen net als in Poker met "2 kaarten te gaan"?

Toegevoegd na 8 uur:
Voordat ik vergeet, ik snap alle 3 de theoriën en formules.
A: 2 keer dobbelen met 1 op 6 geef mij niet 2 op 6 maar gewoon 1 op 6 omdat elke keer gooien een nieuwe worp wordt beschouwd. En dobbelstenen hebben geen herinnering.

B: de standaard mogelijkheden som. 1/6x5/6
5/6x1/6

=27,7%

C: (1/6)+((1/6) x (1-(1/6)))
= 30,5%

Maar welke van de 3 mag ik gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Antwoorden (3)

de kans voor een keer gooien is 1/6. Dus twee keer die steen gooien wordt nog een keer 1/6 is dus samen een kans van 1/3
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Wanneer ik je redenering volgt, kun je met 6 keer gooien een kans krijgen van 1/6 + 1/6+ 1/6+ 1/6+ 1/6 + 1/6 = 1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dat is precies zoals het met kansrekening gaat. Theoretisch zul je met 6 keer gooien altijd een 6 gooien. Even je wiskunde boek induiken zou ik zeggen.
Utrecht
6 jaar geleden
Inderdaad. En dat is niet zo (dat de kans = 1 na 6x gooien).
Beter is het de redenering om te draaien:
De kans op geen 5 is 5/6 en beide keren géén 5 is dus 5/6 x 5/6.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit klopt niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"En dat is precies zoals het met kansrekening gaat." Nee, net niet... Even je wiskundeboek induiken zou ik zeggen!
Er zijn twee manieren om een grote straat te krijgen:
- De eerste worp is een 5: kans 1/6
- De eerste worp is geen vijf, en de tweede worp wel: kans 5/6 * 1/6 = 5/36

Totale kans is dan 6/36 + 5/36 = 11/36
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ik snap die formules allemaal wel. Maar staat welke wiskundige theorie ik moet gebruiken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eis is niet dat je niet twee keer een 5 mag gooien is niet genoemd. (ok bij yathzee ga je niet nog eens gooien als je een vijf gooit)
Neem in je gedachte twee dobbelstenen. Die presenteren de twee keer dat je mag gooien.
Wanneer je die gooit is de kans 1/6 + 1/6 dat je minimaal een 5 gooit (2 kan dus ook).
Blijft het 1/3 kans.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit klopt wel. Echter kan het ook handiger. zie mijn antwoord.
Je mag 2x gooien. Je hebt blijkbaar een straat als je een vijf gooit.
Gebruik de complement regel. 1-p(niet)=P(wel).

ofwel de kans op wel een 5 is hetzelfde als (1-(kans op geen vijf)).

P(geen vijf)=(5/6)*(5/6)=25/36
1-25/36=11/36

is ongeveer 30,56% kans op een straat.