Wanneer moet je bij extrapoleren berekenen of doortekenen

Ik weet dat je bij extrapoleren de waarde berekend die buiten de tabel valt. Alleen mij is geleerd dat als het lineair is je het moet berekenen en als het exponentieel is moet je die doortrekken. Nou is er iemand en die zegt dat je het alleen kan doortekenen.

Wat moet je doen bij extrapoleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Antwoorden (3)

Als het exp word het groei getal (hellings getal) steeds een bepaald aantal X groter zo kun de grafiek precies afmaken:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exponentieel doortrekken, dat zal niet makkelijk lukken, want dan heb je een exponentiele liniaal nodig. Als je een exponentieel verloop is dan maak je er gewoon een lineaire grafiek van door de logaritmes te nemen en die uit te zetten in een grafiek. Nu kun je extrapoleren met een gewone rechte liniaal. Daarna zoek je de waarde op, en berekent weer de exponent met je rekenmachine. Je kan zoiets ook met excel doen.

Probeer altijd eerst je waarnemingen te lineariseren met een of andere functie, dan kun je goed beoordelen of je een goede interpolatie of extrapolatie maakt en of de gebruikte functie de waarnemingen goed verklaart. Als je een goede benaderingsfunctie hebt dan zie je dat de meetpunten zich willekeurig onder en boven de lijn bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een exponentiële functie mag je er nooit van uitgaan dat het een rechte lijn is! Als er gevraagd wordt om een punt in de toekomst te berekenen mag je de lijn dus niet doortrekken, wel als er gevraagd wordt om een benadering. Let bij extrapoleren dus goed op of het om een benadering of berekening gaat!