Hoeveel graden is de middendriehoek van een cirkel?

Ik wil binnen een circel van een tafelblad een driepoot plaatsen. Weet iemand hoeveel graden ik de binnenste delen moet zagen? Kom er maar niet uit. De poten zijn 10 graden. Zie voorbeeld

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Antwoorden (1)

Een gelijkzijdige driehoek heeft altijd 3 hoeken van 60 graden. In het horizontale vlak werk je dus met 60 graden. In het verticale vlak met 10 graden, omdat de poten net niet loodrecht onder het blad staan.

De horizontale steunen tussen de poten zijn gewoon loodrecht, die planken staan namelijk nog niet onder een hoek van 10 graden. Je zaagt de kopse kanten schuin af, waarbij er een hoek van 60 graden overblijft op het hout. Je meet dus een hoek van 30 graden ten opzichte van de 'normale' zaagsnede.